قصة لعنة الويجا _ مجلة الشفق

رعب منتصف الليل لا دخول للضعفاء
(لعنة الويجا)
انا دنيا بنت عايشه حياتها عندي اتنين صحاب ريهام ومحمد 
انا عايشه لوحدي بابا وماما مسفرين علي طول محديش منهم 
فاضيلي ولابنتكلم كتير يعني ازيك عمله ايه والحجات دي 
عمري ما حسيت اني زي كل الناس امي وابي جنبي وبيخافو 
عليا لأ ديما بحس اني لوحدي بحس اني لو موت مش هفرق 
مع حد ولا حتي امي وبابا المهم 
ريهام صحبة جدعه زايي مش بتخاف ومحمد صديق الطفولة
بيخاف عليا اوي وبصراحه ساعات بحس انه من كتر خوفه 
عليا انه بيحبني بس مش بصرحو بكده انا بقي 

دنيا بحب كل حاجه غريبة او مخيفه بحب المغامرة حتي لو 
هموت 
اعمل ايه ده بيجري في دمي انا خلصت جامعة انا وريهام و
محمد 
انهارده 

محمد ريهام لازم انهارده نحتفل 

ريهام ماشي عندك زي كل مره 
اااه اكيد عندي 
ها هتيجي امتا يا محمد 

مش عارف ممكن ماجيش 

بطل راخامه هتيجي وده اخر كلام ماشي 
هو انا اقدر اقولك لأ حاضر يا ستي 

محمد وريهام رواحه علشان يجهزه 

وانا ماشيه جنب البيت لقيت مكتبة كبيرة اوي 
وكان شكلها جديدة 
بصراحه كان عندي فضول اني اشوف ايه اللي فيها 
المهم دخلت المكتبة وااااااو كانت اجمل واكبر مكتبة شوفتها كان في قسم للألعاب دخلت اشوف ايه الجديد اصلي بحب 
الألعاب اوي 
فضلت ادوار علي حجات جديدة ولقيت اغرب لعبة 

كان مكتوب علي علبة للألعاب (ويجا) كان شكل العلبة 
يحمس انك تلعبها خاتها وروحت عند الكاشير 

لو سمحت انا هاخد اللعبة ديه 

البيياع انتي متأكده يا بنتي 

ليه بتقول كده يا استاذ 

لأ ولا حاجه اتفضلي حاضريتك 

خاتها وروحت البيت وانا هموت وافتحها 

حضرت العصائير والاكل والحلو يات وكل حاجه 
الساعة 10 
الو ايه ياريهام انتي فين ومحمد فين 

احنا علي الباب اهو افتحي يلا 

اهلا اهلا كل ده تأخير 

محمد انا مقدرش اتأخر عليكي ابدا 
هههه انت هتقولي انا عرفه 
عمله ايه ياريهام الحمد لله 

يلا ياشباب الحفلة ابتاديت 

هزرنا وكلنا وضحكنا وجيه وقتي واخيرا 

ياشباب في مفجأه 
ايه قولي 
لأ مش هقول انتو هتشوفو بعنكو 

ماشي ماشي يلا وارينا 

قعدنا جنب بعد وحتيت اللعبة 

محمد ايه ده يا دنيا 
ريهام مش مصدقة دي الويجا لأ اكيد بتهزري يلا نلعب 

ايه انتي عرفاها 
هو في حد ميعرفهاش انا هلعب وانتي 

اكيد هلعب ها يامحمد 
افريدو ده قالاب بجد هنعمل ايه سعتها 

محمد متخفش ديه لعبه مش اكتر علشان خطري يلا 

ماشي بس علشان خطريك 
يلا هنبدأ 
مسكت العلبة وفتحتها وااااو كانت زي ما تكون قديمة كان في  قواعد عن اللعبة 
اولا لا تسأل الويجا عن ديانته 
ثانيآ لا تسأل الويجا عن شخص ميت 
ثالثأ لا تسأل الويجا عن كيف مات 
رابعآ لا تخرج ابدا من اللعبة بدون ان يسمح لك الويجا
خامساً لا تتكلم عن الله امام الويجا 
طرق تحضير  جان الويجا 
ارسم نجمة من الون الاحمر مخلوط ب قطرة دم كل لاعب 
وقل اسم ويجا ثلاث مرات وانتظر ما سيحدث 
عملنا المطلوب تماما بس 
كان في قواعد كتير بس احنا عايزين نلعب مش نقراء قوعد تفها 
يلا يا شباب نبدا انا اللي هسأل الويجا لما يحضر تمام 
محمد تمام 
ريهام تمام. بداية اللعنة(لعنة الويجا )

ويجا ويجا ويجا هل هناك احد معنا في الغرفة 

ولاكن البوصله متحركيتش  معليش مره كمان 

ويجا ويجا ويجا هل هناك ارواح في الغرفة معنا ازا كان هناك 
جاواب ب نعم ويجا لو انت هنا اسبت ده 

وكانت الصدمه البوصله فعلا راحت عند نعم 
اييييه يا محمد ليه شلت ايدك 

مين اللي حرق اللعبة 
محمد محدش حرك حاجه ونبي يلا نكمل 

ويجا انت معانا في الاوضة 

البوصله  نعم 

طب انت عندك كام سنة 

البوصله 450 سنة 

محمد عايز تعرف ايه 
مش عايز حاجه يلا نخلص 
وانتي ياريهام عايزه اعرف هو بابا راضي عني 

البوصله لأ 
ليه بتقول كده يا ويجا 

البوصله هي عرفه 

ريهام انت كداب يا ويجا انا اقدر احرقك يا ملعون 

بس اخرسي يا ريهام 
ويجا احنا اسفين 
البوصله انا هحرقك انا هحرقك انا هحرقك 

لأ ريهام محمد مينفعش تشيلو ايديكو من غير ما نستأذين 

بس يا دنيا لقيت في اللحظة دي الاوضة ب تترج كأن في زالزال ومحمد وريهام وانا مكنش في حاجه ممكن نعملها غير 
ان احنا نقراء قرءان وبعد ثواني من الرعب عم الصمت 

محمد انا ماشي يلا يا ريهام 
ماشي يلا يا محمد
انتو راحين فين وسيبيني لوحدي ونبي ماتمشوش 
انا اسف لازم امشي 

محمد وريهام سبوني لوحدي في الموقف ده وانا مش عرفه اعمل ايه حسيت ان في حاجه هتحصل كان شعور غريب 
ومخيف شلت لوح ويجا من الارض حتيته في مكان مشفهوش فيه ولميت الكركبة كنت تعبانه من اللي حصل دخلت الحمام استحمه وانا باخد دوش لقيت ......... 

الجزء التاني والاخير(لعنة الويجا)

وانا باخد دوش لقيت 
خيال ورا ستارت الحمام كان هيغم عليا مكنتش عرفه اعمل ايه اتشجعت وفتاحت الستارة بس مكنش في حاجه خلاصت 
بسرعة وخراجت حوالت انام مش قدره انام ولا عرفه اعمل ايه تاني يوم روحت المكتبة علشان اشوف الراجل بتاع الكاشير 
والحمد لله كان موجود 

لوسمحت ممكن اسألك عن لعبة انتو بتبعوها هنا 

لعبة ايه يا انيسه 
لعبة ويجا 
ايه انا معرفش حاجه عن الكلام ده لو سمحت امشي من هنا 
مش عايز مشاكل 

انا مش هعمل مشاكل انا بس 

بقولك امشي بدل ما اندهلك الامن 

لأ وعلي ايه تمام انا ماشيه 

وانا ليسه خارجة صمعت صوت حد بينده عليا لفيت وشوفت 
واحد من اللي شغال في المكتبة 

هو انتي عايزه تعرفي ايه عن اللعبة الملعونة دي 

هو انت شغال في قسم ايه 

الالعاب نفس القسم اللي اشتريتي منه اللعبة 

حكيتلة كل حاجه اللي حصلت معايه انا وريها ومحمد 

انتي بتقولي ايه 
صحبتك اللي سأليت عن ابوها الميت هي مش عرفه ان 
مينفعش حد يسأل عن حد ميت 
وصحبك اللي خرج من اللعبة من غير اذن مش عارف ان كده 
هو خلق عداوه بينه وبين الجان 

وانتي اللي عملتي اكبر مصيبه انتي مش بس ذكرتي ربنا قدامه لأ انتي قريتي ايات قرءان بصي انا مش هقول حاجه
غير ربنا معاكي انتي وصحابك انا لازم امشي 

انا كده خلاص انتهيت يعني      اعمل ايه يارب يارب ونبي ساعدني انا هروح عند محمد 

ايه ده هو في ايه 
كان في عربيات اسعاف وناس كتير تحت بيت محمد 

لوسمحت هو مين اللي مات 

لا حول ولا قوة إلا بالله اللي مات ده يابنتي شاب ساكن في العماره اسمه محمد بيقوله مات وايده الاتنين مقتوعين 
ومات بسبب النزيف 

ايه اللي انت بتقوله ده لأ مش معقول وشوفت اوحش حاجه 

المسعفين  كانو منزلين جسمان محمد وكان غرقان في دمه 

محمد مات بسببي محمد مات بسببي واصت كل ده لقيت 
تليفوني بيران الو الحقي يا ريهام محمد مات محمد مات بسببي 

دنيا كل ده بسببك انتي اللي عملتي كده 
بس بلاش تقولي كده واصت الكلام ده صمعت صوت انفجار 
والخط قطع 

الو الو ريهام ريهام رودي عليا الو 

لأ ونبي يارب بلاش ريهام كان لازم اسيب محمد وروح لي ريهام  سبت محمد وهو في الاسعاف متكافين 

روحت عند ريهام وكان ابشع منظر بيت ريهام كان مولع 
ومكنش في اي اصار لي ريهام وعرفة وقتها ان محمد مات 
وريهام ماتت والدور عليا انا بكتب الكلام ده وانا عرفه ان
الدور عليا انا كمان ...

The end

إرسال تعليق

0 تعليقات