المقدمه
احيانا تاتي الرياح بما لاتشتهي السفن
ولكن يمكن أن يكون ماتحملة السفن عوضا لنا عن ماتجلبة الرياح
الملاك الحزين روايات عالمية مصرية - روايات حلوة _ روايات مصرية
الحلقه الاولي
ملك فتاه صغيرة أنهت الثانوية العامة وهي كالملاك حق
ا عين زرقاء وجة ملائكي أبيض وملامح بريئة وشعر أصفر كاشعة الشمس الذهبية هي مع والدها ووالدتها بالسعودية ولكنها يجب أن تعود إلي مصر عند عمها وأولادة لإنها ستدخل كليه الهندسة
وهي فتاه منتقبة لها أخ وأخت .
أختها مها في السويد مع زوجها وأخوها علاء في ألمانيا مع زوجتة ولا أحد لها بمصر غير عمها وأولاده وهم المهندس شاكر جاد جدا وهو من يحمل علي عاتقة الشركه مع والده في الثاني والثلاثين من عمره وهو ملتزم وأخلاق
وأحمد ايضا ملتزم ملتحي في الثامن والعشرين من عمره
حاصل علي بكالوريوس تجارة
وهبة تقريبا في سن ملك وهي فتاة محتشمة وليست منتقبة وكريم يبدأ الثانوية العامة ولكنة كثير المزاح والمشاكل
ملك:طيب ماتنزل معايا يابابا أنت وماما إحنا مانزلناش من 15 سنة ومعرفش عمو وولاده
أبيها:يابنتي هننزل نعمل إية عمك بيدير الشركة وعاملة توكيل وإحنا خدنا علي هنا خلاص أنا ووالدتك
ملك :بس أنا ماقدرش أعيش من غيركوا
والدتها:ماهو بس في الدراسة وتيجي في نص السنة والاجازة الكبيرة وإحنا يوميا معاكي
بلاش دلع يا ملوكة بقي أنتي صغيرة
أمال لما تتجوزي هتعملي إيه
ملك:انا مش هجوز وأسيبكوا
والدتها:طب يلا جهزي حاجتك عشان ماتنسيش حاجة واللي تحتاجيه أطلبيه من عمك ماتكسفيش دي فلوس أبوكي معاه مش هيديكي حاجة من معاه
ملك :حاضر ياماما
وفعلا ودعتهم ملك وركبت طائرتها للذهاب لمصر
......
في مصر
منصور:يلا يااحمد روح هات بنت عمك لحسن انا وشاكر ملخومين لشوشتنا وخد هبة معاك تقابلها
احمد:حاضر يابابا
وفعلا ذهب إلي الفيلا ينادي ياهوبا جهزتي البت هتفطس في المطار خلصي
هبه تنزل علي الدرح الداخلي للفيلا
خلاص أهو بلبس الطرحة مافيش صبر دانت لسه متصل مش تقول من بدري
وفعلا ذهبا لإستقبالها
وأمسك أحمد بورقه تحوي الإسم فهي لم تنزل مصر منذ خمسة عشرة عاما فقد رحلت وهي خمس سنوات تقريبا
وعندما رات أسمها أشارت لهم
هبه: حمد الله ع السلامة
ملك:الله يعطيكي العافية تسلمي ياقمر
هبه :انتي بتتكلمي سعودي من كتر القاعدة هناك ولا ايه
ملك :لا والله بحكي مصري بس شوي شوي مو كله مصري ولا كله سعودي لان أمي وأبي يحكون مصري بس الأصدقاء سعودي كلة بيصير تمام لما بدخل الجامعة
احمد:بطلتوا رغي خلاص حمد الله علي السلامة
أنا أحمد بن عمك
ملك :يا هلا والله وينه عمي مو إجا
هبه:لا مجاش وراه شغل بس هتشوفيه في البيت أما يرجع
ملك:إن شاء الله خير
وركبت معهم للفيلا
احمد:تصدقي ياملك أنا ماشوفتكيش من ساعه ماكنتي 5 سنين أنا فكرت هلاقي بنوتة بديلين لسه
ملك:لا ديلين إيه خلاص كبرنا
احمد:واضح طبعا أنا اللي عندي إحساس معدوم بالزمن
وصلوا الفيلا
هبه:يلا ياملوكة أوريكي أوضتك موضبهالك علي زوقي يارب يعجبك
كريم:ايه ياهوبا معاكي ضيوف
هبه:دي ملك بنت عمك يا كوكي
كريم:والله إزيك يا ملوكة عاملة ايه
ملك:ازيك يا كوكي أنا عرفت إنك ثانويه إجدعن بقي عشان تجيب مجموع وتحصلني
كريم:طب قولي نعدي بس سيبيها علي الله
ملك:ربنا كريم يا كريم
................جاء ليلا عمها وشاكر فهبة اخذتها لتسلم عليه فاحتضنها
منصور:اهلا بالغالية بنت الغالي
مش هوصيكي ياهبة عليها
هبه:عيب ياحاج داأنا ماصدقت لقيت أخت ليا بدل الخناشير دول
شاكر :حمد الله علي السلامه أنا طالع يابابا عاوز حاجة عشان فصلت خالص
منصور:لا ياحبيبي أنا تقلت عليك انهاردة أوي في الشغل إطلع خدلك شاور وإرتاح
شاكر مع أنه يبدو عليه الجمود في التعامل إلا انه حنين ولا يظهر هذه الحنيه عكس أحمد وكريم يحبان التهريج والهزار
الملاك الحزين
الحلقه الثانيه
في الشركة
سالم:بص بقي يا منصور ياصديق عمري انا عارف بتقل عليك بس انا عاوز منك خدمه
منصور:ياسلام انت تؤمر
سالم بنتي سهيله خريجه تجاره ومش عاوزه تشتغل ف شركتي وعاوزه تبدا ف شركه تانيه مالقتش غيرك اقوله تتعلم عندك ولما تبقي تمام تجي الشركه عندي عشان مش عاوزه حد يقول دي بنت ضاحب الشركه مشعارف دماغها صعب جدا
هي زمانها جايه
ف الكوريدور سهيله تتلفت يمين ويسار بحثا عن مكتب منصور لتصطدم ب احمد
سهيله:اي مش تفتح مركب ظلط ف كتفك منك لله ياخي كسرتلي كتفي انت شارب حاجه
احمد:ايه البكابورت اللي طفح ف وشي ده
ده باعتبار ان انا اللي ماشي بظهري
دا بدل ماتعتذري
سهيله:خلاص خلاص بلاش وش صدعتني
احمد يضرب كف علي كف لا حول ولا قوه الا بالله ايه البت دي
سهيله :تعرف مكتب منصور بيه
احمد:منصور بيه حته واحده
سهيله :لا حتتين وخد واحده هديه ايه الخفه دي
احمد:انتي بتالشي عليا انا ملك الالش دا لاعاش ولا كان
سهيله :اهو عاش وكان خلص تعرفه ولا اسال غيري
احمد:لا اسالي غيري احسن
ولا اقولك تعالي انا رايح اصلا واكسب فيكي ثواب
سهيله:يسترك حسنه قليله تمنع بلاوي كتيره
هو انا بشحت منك
تصدق هسال حد تاني ولا الحوجه ليك
اخمد:احسن وفرتي
ايه البت اللبط دي
وذهب احمد الي والده وسالت سهيله هي الاخري عن المكتب
منصور:بص يااحمد عمك سالم بنته سهيله هتشتغل معانا تدربها عشان تمسك شركه سالم بعد كده
احمد من عنيا يا عم سالم
سالم:تسلم يااحمد هي زمانها جايه عشان تاخدها مكتبها
ودخلت سهيله
احمد:استغفر الله العظيم
سهيله :خبطتين ف الراس توجع والله
منصور :سهيله ياحمد بنت عمك سالم اللي هتدربها
احمد ابني ياسهيله اللي هيدربك
فقال الاثنان:نااااعم
منصور:ايه انتو تعرفو بعض
احمد:لسه محميين قصدي مكلمين بعض بره
كانت بتسال ع المكتب
سهيله:لو مش هينفع خلاص ياعمي انا هروح شركه بابا وخلاص
سالم:هو لعب عيال بعد ماكنتي بتتحايلي تيجي هنا دلوقت عاوزه شركتي
احمد:خليها براحتها ياعمي
سهيله :طب انا قاعد علي قلبك قصدي ف الشركه هنا بقي
احمد:دا انتي تضلم.. قصدي تنوريها
سهيله قامت بنرفزه ممكن نبتدي شغل بقي انا مش جايه العب
منصور :خلاص خدها مكتبك وحطلها مكتب معاك وعلمها كل كبيره وصغيره ماتبخلش عليها بحاجه دي هتمسك شركه سالم بعد كده
قام احمد وقال ورايا وفتح الباب وكاد يغلقه وراءه ولكنها امسكته قبل ان يخبط بها
سهيله:قله ذوق
رجع احمد بظهره بتقولي حاجه
سهيله :اه قله ذوق مفكرني هخاف مثلا
احمد: دا انتي بجحه بشكل
وصل مكتبه ودخلا سويا
سهيله :انا بجحه والله اتت قلبل الادب
احمد:احنا هنبتديها غباوه والله لو مالمتي نفسك هتخليني اتغابي عليكي انتي مستفزه بشكل
ايه ده هو في كده
سهيله:صحيح والله ماشوفتش كده انت مستحمل نفسك ازاي وجلست علي كرسيه ووضعت رجل علي رجل
احمد:لا والله قومي فزي دا مكتبي
سهيله:خلاص هو عجبني هات لك واحد تاني
احمد:لا انتي شكلك مش هيجبها البر معايا وامسكها من ذراعها قومي فزي من مكتبي
سهيله :اي اي يا متوحش في حد يعامل بنت بالتوحش ده
احمد :بنت هي فين البنت دي انا مش شايف ايتها بنات
سهيله:رزل شوفلي مكتب يلا
نظر احمد اليها اللهم طولك ياروح هو يوم مش فايت انة اصطبحت بوش مين
سهيله:وشك
احمد:نعم
سهيله: انت مش بتصحي تشوف وشك ف المرايه
احمد:بايخه علي فكره وامر باحضار مكتب لها
الملاك الحزين
الحلقه التالته
في حجره ملك خبطت هبه عليها ودخلت
هبه:بت ياملوكه ايه رايك اقول للولد كريم يودينا النادي نفك شويه بدل قاعده البيت
ملك:ماشي ياهوبا يلا
هبه :يا كوكي
كريم :نعم يا هوبا
هبه:ماتيجي نروح النادي ابوك واخواتك ف الشركه
مافيش حد غيرك يوصلنا
كريم:خلاص يلا هلبس وحصلوني ع العربيه
وتجهزت الفتاتان وكريم وذهبو للنادي
كريم :انا رايخ لاصحابي ابقو رنو لماتعوزو تروحو
هبه:اوك ياكوكي
وذهبت الفتاتان تتمشيان
علي ترابيزه مجاوره لهم عدو عليها
وليد:البت دي مجنناني مع اننا جيران والفيلا قصاد الفيلا بس ولا مدياني وش
وقام وليد وراء هبه
وليد:ايه ياقمر مش هتحن بقي علينا
هبه التفتت اليه :احترم نفسك دا احنا جيران حتي
واستدارت لتمشي فامسك ذراعها
وليد:استني بس
هبه:ايه قله الادب دي هي حصلت تمسك ايدي وضربته كف
وليد يا بنت ال....وكاد يضربها لولا جاء الاصدقاء وسمع كريم فجاء جري في حاجه ياهبه حد عملك حاجه
هبه:لا ياحبيبي ناس كانت عاوزه تتربي واتربت خلاص
ووليد يحوشه اصدقاؤه قبل ان يتهور عليها
والله لاوريكي ياهبه
هبه استدارت ولم تعبره واكملت طريقها هي وملك
ملك :ايه يابنتي اللي عملتيه ده انا اتخضيت لما كان هيضربك دا لولا اصحابه مسكوه مادري شو اللي كان صار
هبه:لا ماتقلقيش ماانا عارفه اكيد هيحوشوه هههههه بس لسعته حته قلم طلع من ودانه ههههه
ملك:ههههههه انتي فظيعه
هبه:دا كرهني ف عيشتي منين ماروح ف حته الاقيه ناطط ف وشي زي فرقع لوز حاجه تشل
ولا مراعي اننا جيران
فنويت اربيه بقي سيبهولي
ملك :الله معك
ثم عادا الي الفيلا ومعهم كريم
وجاء لهبه تليفون فاشارت ان يطلعو وهتحصلهم
تحدثت مع صديقتها وهي بحديقه الفيلا وتمشي الي ان انهت الاتصال واحست بيد تجذبها الي شجره
فاذا به وليد تسلق السور وانتظرها عندما انهت اتصالها وجذبها
هبه وليد انت بتهبب ايه هنا فلم تستطع ان تصوت فقد قبلها وهي تضرب فيه لتتخلص منه
وليد:دا حق القلم ياقطه فاعطت له قلم اخر ونادت علي البواب فاسرع وليد يتسلق السور ليختفي
وترك هبه غاضبه تختنق مما فعل
والله لاوريك ياوليد الزفت انت زودتها اوي
وطلعت حجرتها وهي في قمه عصبيتها واذ بها تلقي رساله علي الشات
وحشتني شفايفك ياجميل
فردت انت زباله وحيوان وعملت له بلوك
لا وكمان باعتلي صداقه الزبالي هجنن عاوزه اموته
لا وكمان هيبقي معايا ف كليه واحده شكلي هولع ف الكليه بيه
..................
وذهبت لملك
وقصت لها ماحدث وهي في قمه الغضت
وتدور ف الحجره
هبه :اعمل ايه اخد سكينه واروخ اغزه واخلص
ملك:هتغزيه بتشتغلي صايع اليومين دول ههه
هبه:انتي بتضحكي بس انا سفخته قلم تاني
ملك:طب ربنا يستر ومايجيش ياخد بداله بوسه تاني
هبه:هااارسوح انا هجيب مطواه معايا عشان لو قربلي تاني اغزه وارتاح منه
هجنن ياملك من الي عمله
ملك:خلاص بقي ياهوبا كبري هو عشان ضربتيه ادام اصحابه وحرقتي دمه حب يحرق دمك نبقو خالصين وكمان خدتي حقك وضربنيه تاني ماتشغليش بالك وماتعبريهوش
واذا برساله من اكونت تاني
بقي كده تديني بلوك ف دماغي وتسيحي دمي وانا اللي مش قادر انسي طعم البوسه
هبه نهاااار اسوح وكتبت
حيوااااااااأان ورزعته بلوك
شوفتي ياملك الجزمه بيكتب ايه بيغظني اقوم اطخه دلوقت ولا اعمل ايه
ملك:ههههههه انتي جربتي فيه كل الموتات هتغزيه ولا تطخيه ارسي علي حاجه
هبه :انا هغزه وبعدين اطخه وبعدين اولع فيه
ملك:ميولك.عدوانيه وشكلك عندك بوادر انحراف للجريمه
هبه :وامثل وليد جعلني مجرما
انتي فايقه ورايقه انا رايحه انام
جاء لها رساله اخري من اكونت تالت
بحبببببببببببك
يخرب بيتك.يابعيد شوفتي اخره صبري كاتبلي ايه
ملك:هههه شكله وقع فيكي من بوسه
هبه:انا علي اخري وانتي بتهرجي انا تعبت منه اقفل انا اكونتي ولا ايه عشان خاطره وادي النت فصلنا الواي فاي من الموبيل كلم نفسك بقي
الملاك الحزين
الحلقه الرابعه
في مكتب احمد
احضرو المكتب وكرسي لسهيله داخل مكتب احمد
وانتظر احمد بالخارج حتي يضعو المكتب وسهيله جلست ع الكرسي فلم يعجبها فاخذت كرسي احمد ووضعت بتاعها مكانه
وعندما دخل احمد جلس فلم يحس انه هو
فذهب اليها :قومي فزي من علي كرسيا
سهيله ولة اكنها عملت حاجه:ماكرسيك عندك هي تماحيك وخلاص
احمد:انتي ايه ياشيخه مابتفصليش وجذبها من ذراعها لتقوم واخذ الكرسي
سهيله طب هاتي التاني طاااا زي ماخدته
مافيش جنتله خالص ايه الواد ده
احمد امسكها من ذراعها بقوه هو مين اللي واد ده انا راجل غصب عنك واللي يتشددلك ولو قلتي الكلمه دي تاني مش هيحصلك كويس
والله كتير عليا ف يوم واحد اللي بيحصلي ده دا انا اتبدلت يوم اقضيه معاكي تركبيلي العصبي امال كمان يومين يجلي ضغط وسكر شكلي انا اللي هروح اشتغل عند.ابوكي واسبهالك هنا مخضره
سهيله:ياريت والله تبقي ميه ميه
وضع احمد يديه علي وجهه وارجعها في شعره
يارب صبرني
سهيله :مش هنبتدي شغل بقي انا مش جايه اهرج
احمد:واضح انتي جايه تشليني
وبدا ياتي بالدفاتر ويعلمها وكل شويه فاهمه
سهيله:فاهمه حد قالك اني حماره
احمد:والله شكلك مافاهمه حاجه وهتدوخيني معاكي
وبعدين سالها علي شيء ف الحسابات
سهيله:هااااااااا
احمد:هااارسوح دا السؤال ده علي اول حاجه شرحتها ومترتب عليه كل الشرح لا انا مش قادر اعيده انهارده تاني دا الشركه كلها مشيت يامفتريه
يلا نمشي وبكره يحلها الحلال هي سنه مش فايته باينها
سهيله:ايه ده انت مضايق مني
احمد:مضاااايق قولي مخنوق مفقوع
سهيله :دا انا نسمه حتي تتخنق وتتفقع كمان وكمان
احمد:يلا بدل ماقفل عليكي المكتب واحبسك هنا لحد مايبانلك اصحاب
وانتهي اليوم ونزلا الي جراج الشركه لياخذ كل واحد منهم سيارته
ولم يجدو احد بالجراج حتي السايس فقد ذهب لشراء اكل له
احمد:دا الشركه فضيت علينا ياجباره من اول يوم
انا اللي كنت بمشي اول واحد امشي اخر واحد
سهيله :الحقني يااحمد
احمد :في ايه
سهيله الفرده نايمه
احمد:وانا اعمل ايه يعني
سهيله:هتعمل ايه ف ايه هتغيرها طبعا
احمد:انسي ياقطه اما يجي السايس يغيرهالك
سهيله :وعاملي فيها رجوله وماتقوليش واد والله لو ماغيرتها لهصوت واقول بيعتدي عليا والبسك مصيبه اخلص وغيرها وانا هتحايل عليك قال راجل قال
ذهب اليها احمد يمسك ذراعها بقوه وبغل والله لو مابطلتي قله ادب ولميتي لسانك لاقطعهولك واعدلك ومافيش حد هنا ولا حد هينجدك مني
سهيله :اي سيب دراعي
احمد:هاتي الزفت اما اغيره واحضر الاستبن
وقلع الجاكت امسكي واوعي يكسر امسكيه عدل
وغيرها وبعدها اي مصيبه تانيه
سهيله شكرا
احمد:لبسيني الجاكت ايدي وسخه
فالبسته وقالت استني معايا مايه تعالي اغسل ايدك فغل ايده ونثر المياه عليها
سهيله :هااااا ياااا ...وقاطعها
احمد:هاااا هاااا والله اقطع خبرك وادفنك مطرح مانتي بنات مابتجيش الا بالعين الحمرا
وركبت سهيله عربتها ومشت
احمد:ولا شكر حتي بت مصيبه
الملاك الحزين
الحلقه الخامسه
ف اليوم التالي ذهبت هبه لملك
هبه:ماتيجي معايا السوبر ماركت اللي اول الشارع نجيب شويه حاجات كده ماليش نفس للاكل وهجبب مولتوز دوريتوس شويه كده
ملك:مش قادره امشي والله وكسلانه روحي وهاتيلي معاكي
وفعلا لبست هبه وذهبت واثناء مشيها اصطدمت بشخص يخرح فجاه من المسجد المجاور للفيلا وكادت ان تكون في حضنه وعندما نظرت لتعتذر فاذا به وليد فابتعدت بسرعه
وليد:سبحان الله يعني انا بفكر فيكي طول الليل ومش عارف انام وقلت اجي اصلي ركعتين اطلع من المسجد الاقيكي ف حضني
هبه:ايه ف حضني دي قله ادب وسارت في طريقها
فجذبها من يدهااصبري بس هقولك حاجه
كادت تلتفت له وتعطيه قلم ولكن رفع يده كان احد يرفعه بمسدس وقال خلاص ياسيتي مش هلمسك بس بكره بدايه الكليات لو شوفتك واقفه مع اي شاب هتلاقيني جايبك من شعرك لحد هنا مفهوم
هبه:انا اولا مابقفش مع شباب ثم انت مالك يارذل
وليد:انا نبهت وانتي حره تركته واكملت طريقها للسوبر ماركت واثناء تجولها وجدته امامه مره اخره فنفخت اوووف بقي
وليد:ايه بشتري شوكلاته بلاش واراها لها
فاشترت الاشياء ورجعت الي البيت وذهبت الي ملك
هبه:شوفي المجنون اللي اسمه وليد قلتلك تعالي معايا
ملك:ماله تاني
وقصت ماحدث لها
ملك:دا باينه واقع مره فيكي
هبه:طب اسكتي اسكتي قال هيجبني من شعري قال دا انا كنت قطعتهالك هو مفكر نفسه واصي عليه خدي يلا وافرغت الكيس وشاهدت شوكولاته غريبه
انا ماشترتش دي جت بالغلط
ووضعت يدها فوق فمها
دي اللي كان ماسكها وليد معقول علي ماحاسبت حطها ف الكيس
ملك:لاااا طالما وصلت للشوكولاته دا موضوع مو يتسكت عليه
هبه:انا هرميها ف وشه هو بيستهبل يبعتلي شوكولاته
اما اشوفه بس زودها اوي
ملك :صحيح كنت عاوزه فلاشه انقل عليها حاجات
هبه :فلاشني نسيتها مع صحبتي وكريم استحاله حد ياخد منه فلاشته كانك اخذتي منه اعز مايملك بيبدلها مع اصدقاءه بس لكن احنا شي ممكن ابدا
واحمد ماتعرفيش توصلي لحاجه ف اوضته مافيش غير اوضه الوحش
ملك :مين عمو
هبه عمو مين دا العو بتاعنا شاكر لو حد دخل محرابه اقصد حجرته بيعرف ويجنن علينا لو خدت اي اشايه بيعرف معرفش ازاي اصله منظم بطريقه تفقع المراره وكل حاجه محطوطه ف مكان بالمللي لو اتحركت بيعرفها بيفكرني ب رافت الهجان وجمعه الشوال ومسلسلات الجاسوسيه دي لماحد يدخل شقتهم وتلاقيه حاطط لنا الشعره الي ع الباب لو اتقطعت يبقي حد دخل ههههههه
شوفي انا هغامر عشان خطرك وربنا يسنر وماترنش علقه فيها هقوله انتي الي خدتيها واستلقي وعدك
ملك:وعلي ايه الطيب احسن مش عوزاها
هبه :والله هو طيب اوي بس عصبي جدا وبصراحه احنا ننرفز وبنعمل فيه بلاوي انا وكريم ساعات بيصعب عليا ههههه من اللي بنعمله فيه
تعالي معايا نتسحب وندخل ولو انه منبه ماحدش يدخل اوضته
وفعلا اخذتها ملك وقفت عند الباب وظهرها لفتحه الباب وهبه دخلت تاخذ الفلاشه من المكتب
وفجاه التفتت هبه لملك وهي تفتح فمها
ملك :في حد ورايا مو صح
هبه فقدت النطق فاشارت اليها براسها
استدارت ملك لتجد نفسها قريبه جدا من شاكر فتراجعت للخلف وشاكر يضع يد في جيبه ويد علي الحائط وعاقد حاجبيه بتعملو ايه هنا فما من ملك الا واغمي عليها فلحقها شاكر قبل ان تقع علي الارض وحملها الي غرفتها وادار وجهه حتي ترفع عنها النقاب وتفوقها بالبرفان وعندما استفاقت وجدته بظهره لها فانزلت نقابها
ملك :هو حصل ايه
هبه:دوختي وشاكر لحقك وشالك جابك هنا
فاحرجت جدا من الموقف
شاكر:افهم بقي كنتو بتعملو ايه ف اوضتي ومسك اخته من اذنها مش منبه عليكي يامقروضه انتي ماتدخليش تبهدلي حاجتي
هبه :اي اي والله ملك كانت عاوزه فلاشه فقلتلها مافيش غير شاكر كنا هنستعملها ونرجعها
شاكر :خلاص اديهالها واما تخلصي ياملك ابقي رجعيها مكانها
واستدار مكانها مش عاوز بهدله
ملك:حاضر
شاكر:والف سلامه
ملك :الله يسلمك
هبه انت ايه جابك دلوقت
شاكر نسيت الموبيل وجيت اخده
وبعدما مشي هبه: كان قلبي
ملك:انا وقف بالفعل بس محرجه جدا من الموقف شالني شالني
هبه:ههههه دا لولا انه لحقك كنتي وقعتي واقعه ع الارض دا جري وسندك وراح شالك زي العصفوره علي ايده مش شايفه حجمه وحجمك بحركه لولبيه بهلوانيه ولا ف الافلام
ملك:انتي مافي فايده ف تهريجك ده فظيعه
الملاك الحزين
الحلقه السادسه
في الشركه
جلس أحمد في مكتبه حيث جاءت سهيلة تشير بالسلام دون أن تنطق
احمد:طب أنطقي دا السلام لله حتي دي مستخسراها
سهيله:شوف بقي انا مش فيقالك وتعبانة ومصدعة وعندي برد ومش قادرة اكلم
احمد:وجيتي لية طالما تعبانة كنتي خليكي وأهو ترحميني من وجودك
سهيلة:اصلي مالقتش حد أقرفة قلت أجي أقرفك
ووضعت رأساها علي المكتب
احمد:طب قومي روحي
سهيلة مش مروحه يلا نكمل
أحمد:لا عندي مشوار وأما أرجع نكمل
سهيله:طيب هنام علي المكتب وأما تيجي صحيني
احمد:ايه الي جايه تنام في المكتب دي مافيش سراير في بيتكوا هقولهم يبعتولك ليمون شكلك مستوية علي الاخر سلام
سهيلة أشارت بيدها ونامت
تأخر أحمد في مشواره ورجع لم يجد أحد في الشركة إلا الفراش
احمد:خلاص روح انت وانا هقفل بمفاتيحي بس هاخد ورق من مكتبي الأول
ودخل وجدها مازالت نائمه وقد ظن أنها غادرت
فذهب اليها :سهيلة سهيلة لاترد
حاول تحريكها كادت تقع فاسندها وحملها للصوفا التي بالمكتب وأحضر بعض من الماء لإفاقتها ولكنه وجد حرارتها مرتفعة جدا فحملها فورا للسيارة وذهب بها للمشفي
احمد:يادكتور إلحقني شوف المريضه دي سخنة مولعة ومابتتحركش
الدكتور ماتقلقش هاتها لحجرة الكشف
وجاءت الممرضه انت جوزها عشان لازم درجه القرابة
احمد:اه ياسيتي خلصيني
المهم فوقيها
وفي حجرة الكشف
الدكتور :شيلي الطرحه واسندها مع الممرضه ووضعوا رأسها تحت الماء
الدكتور :لازم الحرارة تنزل باي شكل عشان ما تتشنجش ويجلها تشنج حراري أو إلتهاب رئوي
وعندما خلعت لها الطرحة إنساب شعر سهيلة بطريقه انسيابية جعلت أحمد يحرج من الموقف فشعرها اسود ثقيل طويل كالحرير ووضعوها تحت الماء مباشرة حتي بدأت تستفيق
فاجلسوها علي الفراش
سهيلة:أنا فين في إيه اللي حصل
الممرضة: انتي جوزك جابك مولعة نار ومغمي عليكي
سهيله:جوز مين
فتدارك احمد :أه ياسيتي جوزها ومال عليها إخرسي شوية وهبقي افهمك
وتداركت انها بشعرها المبلل أمامه فحاولت أن تلفه
فين طرحتي
الممرضة :اهي اتفضلي هو في حد غريب مكسوفة كده ليه
أحمد طب هشوف أنا الدكتور
الدكتور :لا خلاص هديها حقنة تخفض الحراره وانتي بايوتك وهتبقي تمام وتكمل كورس العلاج
وأخذ أحمد الروشته طب أنا هجيبة حالا وجاي عشان تاخد الحقن
وذهب إليها أنا رايح أجيب العلاج تعالي أوصلك برة وأستنيني عشان تاخدي الحقن
سهيله:لا حقنه لا أنا بخاف من الحقن
احمد:والله اللي يشوف لسانك مايشوفش وانتي ماسكة فيا وخايفه من الحقنه تداركت انها تشبثت بذراعة فاخفضت يدها خلاص انا مش خايفه يلا روح
أحمد:يا واد ياجامد ايه الجراءة دي
سهيلة:يلا روح بدل ماأرجع في كلامي ومش هاخدها
وذهب أحمد وأحضر العلاج وأخذت الحقن
احمد :هااا قادره تمشي ولا أشيل تاني
سهيله:نهاااار إسوح أنت شيلتني اولاني
إزاي تعمل كدة
احمد:والله ياريتني سيبتك كنت خلصت منك للابد لولا قلبي الحنين صعبتي عليا وانتي متلقحة علي المكتب مولعة شيلتك وجيت جري علي المستشفي
سهيلة:وإيه جوزي دي كمان
أحمد:أنتي تطولي أهي الممرضة عاوزة درجة قرابة وبتقولي أنت جوزها قلتلها اه عشان اخلص
يعني لزقت
سهيلة:قال جوزي قال
احمد:تصدقي أنتي مابيتمر فيكي حاجة
وانا غلطان صحيح ابن آدم مايملاش عينة إلا التراب
وأوصلها إلي فيلتها وجدها تترنح في مشيتها
احمد:دي شاربة حاجة دي ولا ايه أجي أشيل
شاورت له أن يسكت
احمد:طب أسند طاااااااا وجدها ستقع
فجري لحقها مقاوحة ولمضة علي الفاضي وأسندها للداخل
سالم:في إيه أنا أتخضيت وبتصل مابترديش
احمد:لا أبدا سخنت وأغمي عليها ودتها المستشفي ودا العلاج ومال عليها ياريت ماشوفش خلقتك في الشركه وترتاحي وتريحيني اليومين دول
سهيلة :دا بعيد عن شنبك
احمد:انا ماشي بدل ماأقتلك قدام أبوكي
احمد:استاذن أنا ياعمي وياريت ترتاح وتاخد علاجها
سالم:متشكر جدا ياأحمد
الملاك الحزين
الحلقه السابعه
في الشركة أحمد بمفرده وقد أحس بشيء ينقصه فقد أخذ علي الشجار معها
و جلس يتذكر شجارهما ويضحك الله أحرقك والله وحشني أرفك
ورجع الي بيته يفكر لماذا أحس بهذا الفراغ الكبير أمن يومين أدمنت الشجار معها ولا أستطيع العيش دونها
وفي اليوم التالي جلس أيضا ينظر إلي مكتبها الخالي وإذ بالباب يفتح
سهيلة: أناااا جيت وحشتك صح
أحمد:ياريتني إفتكرت مليون جنية
وحشتيني اوي قاعد فاضي وهادي مافيش حاجة بتعصبني
سهيلة:والله وأنا كمان قعدت إمبارح الجو هادي ومافيش حد أعكنن عليه قلت أجي أعكنن عليك
احمد:يا لهوي علي النوايا طب خلي النية انك جاية تشتغلي مش تعكنني عليا
أسكتي بقي لحسن مصدع وشكلي لقطت منك البرد سهيلة:لا وأنا هشيلك إزاي
وتضحك وهي تخيل انها تدخل حاملة إياة
وأقول للدكتور الواد سخن مني يا دوك
أحمد:ليه شايلة بن أختك
سهيلة :طب روح لو تعبان مش هقدر أشيلك ولا استني أنا جايبة أدويتي تعالي نخمس فيهم سوا
احمد:الله احرقك احنا قاعدين علي القهوة نشيش ولا نحشش
سهيله:خد خد ماتكسفش ماأنت اللي شاريهم هجبلك ماية واعطتة زجاجة مياه وحبة من خافض الحرارة وحبة مضاد
هاااا عامل ايه دلوقت
احمد:وانا لسه بلعتهم إيه التخلف ده.
سهيله:الحق عليا إني سألت عليك وإستدارت
لتجد أحمد أمامها خلاص ياسيتي أنا اللي الحق عليا
سهيله:إيه ده إيه ده ماليش ءنا في السهوكة وطقم الحنية ده
احمد:سهوكة وطقم حنية تصدقي يابت قفلتيني منك
يلا نكمل شغل قال يعني هتفهمي داأنتي طلعتي عيني
سهيله:أنا بفهم وأحسن منك كمان وكل اللي قلته عرفاه بس أنا اللي بحب أحرق دمك
أحمد:والله دا بأماره السؤال اللي سألته ولقيت حمار قدامي
سهيله:إتلم وإحترم نفسك حمار في عينك
اه كنت عارفاه
أحمد :ودا بأماره إيه بقي ماردتيش علي السؤال ليه ساعتها
سهيله تضحك كنت عاوزة أشلك
وعشان تتأكد يافالح عندك غلطة ف حساباتك وعاملي مفتح
احمد:انا عندي غلطة وأنتي اللي تطلعيها
سهيلة:هات الدفاتر
هات هات ماتكسفش
شوف الحاجة دي ممكن تبقي بالسعر ده
احمد:وريني كده استني الفاتوره اهي تصدقي في صفر زيادة يابنت اللذين
سهيله :هااا مين الحمار فينا
احمد بغضب أمسك ذراعها ماتلمي نفسك يابت بقي هو ماحدش قادر عليكي ولا إيه
سهيلة :وسع كده يعني غلطان وبتتكلم كمان
احمد:طب أنا سيبهالك مخضرة برتعي فيها براحتك مامنقذة الشركه
سهيله :غور في داهية هتخوفني
فرجع لها تصدقي انتي عاوزة تتربي وماحدش هيربيكي غيري
وسهيله تجري حول المكتب والله لو قربت مني هصوت واعملك فضيحة في الشركة صوتي لو أبوكي نفسه جه مش هينقذك مني واخذت تحاوره حول المكتب
احمد: يخرب بيتك هديتي حيلي وتعبو فاستراح كل منهما علي مقعدة ثم نظرا إلي بعضهما البعض يضحكون
...................
ف الفيلا
دخلت ملك تضع الفلاشه لشاكر مكانها
واثناء خروجها مندفعه كان دخوله مندفعا فاصطدم رأسها بصدره فأمسك بها قبل أن تقع
شاكر:ابه صدري وجعك
ملك :اه
دماغي وجعتك
شاكر :شوية
ملك :أنا أسفة كنت بحط الفلاشة وخرجت بسرعة
شاكر :أنا اللي أسف معرفش إنك هنا ودخلت بسرعة
المهم انتي كويسة ولا أشيل تاني
ملك بخجل:لا لا كويسة عن اذنك
الملاك الحزين
الحلقه الثامنه
في الفيلا
احمد:كنت عاوزك في موضوع يابابا
منصور :خير ياأحمد
أحمد :أنا عاوز أخطب سهيلة بنت عمي سالم
منصور:يازين ماخترت نسب يشرف صحيح وأنا هلاقي زي سالم
طب أكلمهولك
احمد:لا أنا هكلمها الأول وبعدين أروحله ولو تمام هحدد معاد نروح كلنا
منصور :علي خيرة الله.
.............
في الشركة
أحمد:إحنا مش هناخد هدنة بقي شوية ولا هنفضل كده كتير
سهيلة :مش انت اللي بدأت انا بكابورت ياأحمد
احمد:ماهو إنتي اللي حمتيني دش متلج وكتفك زلط ومعرفش إيه أعمل إيه يعني
وعلي العموم أنا الكبير بردو أنا أسف ياسيتي حقك عليا تحبي ابوس راسك كمان
سهيلة بخضة لااا طبعا
احمد:طب ممكن أجي أقابل بابا
سهيلة:ليه
أحمد: هشرب معاه فنجان قهوة
سهيلة:مافيش بن
احمد:طب شاي
سهيله:الماية مقطوعة في ايه إحنا فتحناها قهوة
احمد:هجيب معايا ترمس الشاي اخلصي وقوليله دا إنتي رذلة قوي
سهيله:طب عاوز ايه بجد
احمد:ياام ذكاء محدود يابايخة هاجي اضربك علي قفاكي مثلا جاي أخطبك
سهيلة:بايخة ورذلة وقفاكي وخطوبة ودا من إيه لما أنت مش طايقني كده بتخطبني ليه تخليص حق ولا علينا فلوس لك وبتخلص راس في راس
احمد:راس في راس لكي حق ماهو ابوكي عنده مزرعة تسمين عجول
أعمل إيه بقي نصيبي إندبيت علي ملي وشي وأدمنت شجاري معك يا مجنونة ياللي جننتي أهلي
سهيله:تصدق وأنا كمان انا بقيت أجي عشان اتخانق معاك وأمشي أه والله وتضحك
احمد:كلمي ابوكي في ليلتك اللي مش فايتة بدل ماأرجع في كلامي
سهيلة تبحث عن الرقم سوسو سوسو
أحمد:سوسو مين
سهيلة :بابا
أحمد:وهو عارف انه سوسو
سهيلة:أيوة
احمد:ربنا يستر دي العيلة كلها ضاربة مش البت بس
خدي معاد انهاردة
سهيلة:بسرعة كده مش لازم أروش نفسي
احمد:هتعملي إيه يعني هتتليفي بالليفة والحجر
مانا شايفك طول النهار
سهيلة:يا جاهل ياأمي
في حاجه اسمها ماسكات جاكوزي سونة
احمد:نعم ياختي تقلعي وتدخلي الجاكوزي والسونة وكاميرات تصور
أوعي يبقي آخر يوم في عمرك
أنت هتتحكم فيا من دوقتي طلقني
احمد:هو أنا أجوزتك عشان أطلقك يامجنونه يابنت ...أخلصي وأتصلي وفعلا أخدت موعد د من والدها
...............
في فيلا سالم
جلس أحمد وسالم وجاءت سهيلة وكانت حقا باهرة الجمال وكأنه لم يرها من قبل
احمد:أنا جاي طالب يد سهيلة ياعمي
ابوها:ليه
سهيله:بابا الله
سالم:مااقصدش أصل سهيلة مخهها طاقق ومجنونة شوية
سهيله:بابا انت معايا ولا معاه
سالم:بس طيبة وحنينة وإلي في قلبها علي لسانها
سهيله:بعد ايه بعدماسوءت سمعتي قدام الواد
احمد:واد حسابها بعدين دي
أنا عارف ياعمي كل اللي بتقوله
شايفة حتي أهلك مش رحماهم يامفترية
سهيله:والله انا بقيت شاكه فيهم بعد المقابله هعمل D.N.A دا لو جايبيني من علي باب جامع مش هيقولوا كده
شوفت مقابلة واحدة خسرتني أهلي أمال لو أجوزنا هتعمل إيه
سالم:يابت أتلمي وبطلي رذالة
سهيلة؛ رذالة قومي خدي جوزك وأمشي ياسعاد أنا مش هجوز خلاص خلاص ياأحمد معندناش بنات للجواز المقابلة أنتهت
سعاد:يابت أهمدي بقي هو مش واخد علي هزارك
احمد:لا عارفه كويس أوي
سالم:طب سيبونا لوحدنا شوية
شوف ياأحمد أنا ماتمناش لبنتي إلا أنت من ساعه ماعرفتك وعارف انك هتصونها وعارف تربيتك كويس جدا هي طقة ومندفعة شويه بس غلبانة اوي وأنا خايف أسيبها لوحدها في الدنيا ومافيش حد إلا انت اللي أستأمنه عليها وعارف انك اد الأمانة
أحمد:دي في عنيا ياعمي
وأنا هجيب أخواتي وبابا ونيجي إن شاء الله نتفق
سالم :ونحدد الخطوبة
احمد:لا كتب كتاب بنتك ماينفعش معاها خطوبة دي كانت طالبة الطلاق قبل مانتخطب أصلا
سالم يضحك ماشي كتب كتاب
الملاك الحزين
الحلقه التاسعه
أحمد:أنا رحت لعمي سالم ورحب ومنتظرنا كلنا نروح
منصور:تمام أبقي حدد معاد معاه
أحمد:بس أتفقت علي كتب كتاب علي طول
ابوه:ماشي ياعم البت بهدلتك كده من يومين
أحمد:تبهدل مين دا أحنا جامدين أوي بس هي طقه شويه مش هينفع معاها خطوبه عشان أعرف أعدلها
والده:ماشي ياحبيبي عقبال شاكر أخوك يارب
.....................
في الصباح
في الفيلا
منصور:أقعدي إفطري بدل ماتدوخي انتي وهي
هبه:لا أنا مستعجلة أوي المحاضرة هتفوتني
شاكر :طب أستني هوصلك عشان تلحقيها
هبه:حبيبي ياشيكو هو أنا ليا غير شيكو
يلا يا ملك
ملك:هاخد تاكسي
هبه :تاكسي وشيكو موجود
وأخذهم شاكر وأوصلهم إلي كلياتهم
وبعد المحاضرات
سمر:مش مروحه معانا
هبه:مستنيه ملك هتعدي عليا
...........
وليد اتكلو علي الله انتوا
وخرج الجميع من المحاضره ولم يتبقي إلا هبة وظنت أنها وحدها ولكن وليد كان لا يزال موجود فهو يراقبها دائما للإطمئنان عليها
وما إن قامت لتسير خطوة ألا وكادت تسقط فهي لم تأكل شيئا فالمحاضرات كانت وراء بعضها ولم تفطر
ولكن وليد قفز ليلحقها قبل أن تقع وأجلسها علي مقعد مجاور وحاول إفاقتها
وليد:هبة هبة فوقي مالك
وجاء تليفون من شنطتها
فرد وليد فإذا بها ملك
ملك:مين معايا
وليد:أنا وليد ياملك تعالي بسرعه في مدرج 5
هبة دايخة ووقعت وبحاول أفوقها
ملك:حاضر هسال عليه وأجي
ووجد زجاجه مياة تركها أحدهم وبها بعض الماء فأخذه ونثره عليها وأخذت تستفيق وما أن فتحت عينيها حتي وجدت وليد فخافت
هبه:في إيه
إيه اللي حصل
وليد:دوختي ووقعتي وفوقتك
هبه:طب أنا لازم امشي
وليد أجلسها تمشي فين ملك جيالك حالا هنا
هبه:وانت إيه عرفك
وليد:اتصلت وكلمتها وقلتلها تيجي
أهي وصلت
ملك:في إيه ياهبة خضتيني عليكي
هبة:لا مافيش دوخة بسيطة والحمد لله
وليد:اقعدي جمبها شوية علي ماأجي أوعوا تمشوا وجري أحضر عصير
وعندما عاد كانا يتجهان الي الباب
وليد:أنا مش قلت ماتمشوش
أتفضلي أشربي
وأعطي لملك أيضا
هبه وملك لا شكرا مش عاوزين
وليد:أنا قلت أشربي بدل ماتقعي تاني وانتي ماشية
ملك:عنده حق يا هبة أنتي تعبانة أوي لازم تشربي حاجة لتدوخي تاني فجلست شربت وقالت أرتحت أقدر أمشي بقي
وليد:لا أنا هوصلكوا
هبة:لا طبعا توصل مين
وليد:أمال أسيبك تركبي تاكس وأنتي في الحالة دي عشان يعمل فيكوا حاجة
هبه:دا أنا أضمنه عنك ثم خرجوا وتركاه فذهب وأحضر سيارته ووقف بجانبهم خارج الكلية
وليد:أركبي بالزوق أحسن بدل مااركبك بالعافية
هبة :يلا ياملك سيبك منه
فما من وليد الا ان نزل وحملها وأدخلها السيارة وقال أركبي يا ملك فركبت ملك بسرعة حتي لا تتركها وحدها معه
واغلق اللوك وساق بسرعة
وهبه تبرطم وتشتم فيه
فركن عربتة بسرعه خاطفة
وليد:أنتي مش هتبطلي بقي بشخط
خافت هبة وسكتت فءكمل مسيرتة وأنزلهم أمام فيلتهم
وليد :قادرة تنزلي ولا ءشيلك أطلعك
هبه:لا قادرة مالكش دعوة بيا وصحيح خد الشيكولاتة بتاعتك وماتعملش كده تاني
وليد:أنا جبتها وخلاص عاوزة ترميها أرميها
هبه:خد أهي وأرميها براحتك
وليد:خديها بدل ما أحطهالك في حتة تانية
هبة بخجل:أنت قليل الأدب
وليد:علي فكرة كنت هحطهالك في قفاكي انتي اللي نواياكي سيئة ويضحك
فخرجت هبه مسرعة وجرت وراء ملك وهي تتفوه بكلام غير مفهوم وتقول السافل قليل الأدب
........................
الملاك الحزين
الحلقه العاشره
دخلت هبة وملك الفيلا
وفي حجرة هبة جاءتها ملك
ملك:بس علي فكرة وليد بيحبك أوي كان خايف عليكي جدا ونظرته ليكي كان غير يوم النادي خالص
هو بداها لعب بس قلبت معاه جد وحبك بجد وحاسة كده إن هيبقي في حاجه رسمي
هبة:أنا أتخطب لوليد دا لو آخر واحد في الدنيا
ملك؛ أنا حبيت أقولك اللي شوفته بس لو اتقدملك ماتخسريهوش مش من السهل حد يحب حد بالشكل ده
......................
في فيلا وليد
وليد:أنا عاوز أخطب هبة بنت منصور بيه صاحب الفيلا اللي قدمنا
كاظم:مش بدري قوي كده ياوليد
وليد:أنت عارف أنا ماسك معاك الشغل من زمان والشهاده دي تحصيل حاصل منظره يعني
وهي خطوبة وخلاص لإن إنهارده حصل موقف مش عاوزه يكرر
وقص عليه ماحدث
لكن لو أتخطبنا مش هتعمل اللي عملته وهوديها وأجبها وأبقي مطمن ماحدش هيكلمها
كاظم:خلاص ياحبيبي نروح نخطبهالك
هتصل أكلم منصور
وفعلا إتصل بمنصور وحدثه بالأمر
........................
منصور:ياشاكر عمك كاظم جاي إنهارده يخطب أختك لوليد لازم الكل يبقي موجود
شاكر:حاضر
منصور:يا هبة جهزي نفسك في ناس جايه إنهارده
هبه:ناس مين
منصور:كاظم وابنه وليد
لم تستطيع أن تتفوه بكلمة وصعدت الدرج وهي مصدومه لتذهب لحجرة ملك
هبه:إلحقيني الواد المجنون جاي يخطبني
ملك:مين وليد مش قلتلك أنا إحساسي مايكدب
هبة:أنا مش ممكن أجوزه
وجاءتها رسالة
مبروك ياعروسة
هبه:دا لو كنت اخر راجل مش موافقة عليك
وليد:خلاص هقولهم انك سحبتيني تحت الشجرة وبوستيني وأنا أترجاكي ماعندكيش إخوات ولاد وأنتي مافيش في قلبك رحمة وبوستيني بردو ومصورك سيلفي وأنتي بتبوسيني كمان وبعث لها الصورة
هبة:يانهارك أسود بقي انا اللي عملت كده ولا أنت يا قليل الأدب ياسافل
وعملت بلوك
هبه:شوفتي ياملك
فقرأت ملك لا كده لازم توافقي بدل مايتهور ويقولهم ويوريهم الصورة
هبه:ماشي ياوليد الكلب
............
وجاء وليد ووالده فيلا منصور
كاظم:أنت عارف إن وليد ماسك الشركه من زمان معايا لانه ولد علي بنات فحاولت يبقي أد المسؤليه لانه الشركه هتبقي بتاعته هو وعامله حق الاداره عشان أخواته ماحدش من أزواجهم يعمل مشاكل وهو بيديهم أرباحهم وهم عاملينله توكيلات عشان لو حصلي حاجة
فيعني موضوع الدراسة ده تحصيل حاصل هو له شغله وفيلته وكل حاجة
منصور:ماشاء الله رغم صغر سنه إلا أنه راجل مسؤول يعتمد عليه ربنا يوفقه
كاظم:ف حبينا نخطبله ومش شرط جواز دلوقت ممكن بعد سنتين ويكملوا السنتين الباقيين سوا
لأنه هو الصراحه اللي خلاني أجي إنهارده موقف قاله اقنعني إني أجي وقص عليهم ماحدث
منصور:ماشاء الله لا راجل يا وليد وأنا متشكر علي موقفك معاهم فعلا مانعرفش سواق التاكس لو شافهم كده كان عمل ايه بس ماكانش لازم تشيلها تدخلها بالعافية
وليد:أعمل ايه ياعمي هي عنيدة ومابينفعش معاها التفاهم
فهمتها إني خايف تركب مع سواق وهي في الحاله دي يطمع فيها مافيش فايدة أعمل إيه
عشان كده حبيت يبقي في حاجة رسمي عشان أقدر أوديها وأجبها حتي لو هكتب الكتاب عشان ماتتحججش إنها خطوبة
منصور:والله يابني أنا مبسوط إن في شاب في سنك وبالعقلية دي وأكيد هآمن علي بنتي معاك طالما بتخاف عليها بالشكل ده
نقرا الفاتحة. ونادي علي أختك يا شاكر
ملك:يلا ياهوبا بيقرأوا الفاتحة
هبه:هارسوح قرأوها من غير ماياخدو رأيي
وأنا بقي مش موافقة
ملك:اعتقد إن عمو مقتنع بيه جدا
هبه:ايه عملهم غسيل مخ أشمعنه أنا معايا كده
ومش طيقاه
وفعلا نزلت هبه لهم وهي جميله وبريئة في ملامحها
كاظم:والله عرفت تنقي ياوليد ألف مبروك
منصور:إحنا هنروح نخطب لأحمد الخميس الجاي نحدد كتب الكتاب نعمل الاتنين سوا أحمد علي سهيلة ووليد علي هبة
جحظت عبنا هبة ولمتستطع التفوه أمام والدها
لأنه من الممكن أن يتهور عليهاأمامهم اذا اعترضت.
ومشي الجميع
هبه:يعني أنا كده لبست في وليد وش
ويبقي له حق يتحكم فيا روحتي فين وجيتي منين وأركبي وماتركبيش والله ممكن أقتله
ملك:وعسي ان تكرهوا شيئا
ماحدش يعرف الخير فين صلي استخاره وادعي ربنا يقربة منك لو خير ويبعده عنك لو شر
هبه:حاضر ياملك
وفعلا توضات وصلت ركعتي الإستخارة
ونامت واستيقظت ف الصباح يالهوي ايه قله الادب اللي انا فيها دي ازاي أحلم كده
فدخلت ملك انتي لسه ماصحتيش يا متأخره ووجدتها مذهولة
مالك يا هبة
هبه:يانهااار اسوح ابص في خلقتة إزاي أنا دوقتي
ملك:في إيه
هبه حلمت إن أنا ووليد بنجوز منظر بشع وغطت وجهها بكفيها
ملك:يبقي دي نتيجة الاستخارة ياجميل ألف مبروك ممكن تبقي رؤيه خير ممكن تبقي إحساس بالراحه والرضا فتتقبليه او إحساس بسوء فتبعدي
هبه:بس أبص في خلقتة إزاي أنا دلوقت كل ماهشوفه هفتكر أصلك ماتعرفيش عمل ايه قليل الأدب ده حاجات بشعه
ملك:هو الواد عمل حاجة ماهو في حاله أنتي اللي جرتيه من قفاه في الحلم بتاعك دا أنتي الي قليله الادب والواد بريء ومظلوم براءه الذئب من دم بن يعقوب
هبه :بقي انا اللي قليله الأدب والله لأوريكي وجرت وراءها لتسمع صوت سيارة وليد فقد إستأذن من والدها أن يوصلها وياتي بها لحين كتب الكتاب
هبة:شوفتي العريس جه وتضحك
ملك:طب يلا ياعروسة هنعزموكي في بيتك ياشابة ويضحكان
هبه:والله أنتي رخمة أما البس هنتأخر علي المحاضرة
ملك :وأنا ماشية
هبة :تمشي فين رجلي علي رجلك هتسيبيني معاه بعد الي عمله في الحلم
لا ياختي للحلم يتحقق
ملك:وهو ذنبه إيه يوديني وبعدين يوديكو لا والله مابيصير
هبة:معلش طب إنهارده بس مش هقدر أبقي معاه لوحدنا
وفعلا ذهبا لوليد وعندما فتح لها الباب ونظر لها اخفضت وجهها علي الفور
وليد:سبحان مغير الاحوال مالها دي
ملك:معلش سيبها ف حالها إنهارده ياوليد
وليد:وانا جيت جمبها لسه
فنظرت له بتوجس
وليد:لا انتي مش طبيعية خالص
الملاك الحزين
الحلقه الحاديه عشر
في الكليه انهت هبة سكشنها وجرت وراء المعيد تساله ولمحها وليد فاستشاط غضبا وحينما وصل لها كانت قد انهت حديثها مع المعيد ومشي
وليد: إنتي واقفة معاه ليه
هبة:وأنت مالك
وليد:إحنا هنستهبل من أولها مش قلت ماتقفيش مع شباب
هبة:دا المعيد بتاعي وبساله
وليد:يعني كل الدفعة قاعدة وأنتي اللي رايحة بتسألي والله لو شفتك واقفة معاه تاني ماهيحصل طيب والواد ده مش مظبوط أصلا أنا راجل وأفهم الحاجات دي وأنا نبهت لأخر مره ماتلوميش إلا نفسك للي هيحصل يلا عشان أروحك عندي شغل أنا مش فاضي زيك
وفي الطريق أوقف سيارتة واحصر أيس كريم واعطاه لها
هبه:مش عاوزة منك حاجة
وليديقترب منها هو عشان بحبك وخايف عليكي تزعلي
هبه تتذكر الحلم هااااا والله لو قربت مني هصوت وألم عليك الناس
وليد:خلاص خدي بقي هيسيح علينا فاخذته وهي منكمشة علي نفسها بجانب الباب
وليد :والله ماأنتي طبيعيه خالص إنهارده
..............
طلعت هبة لملك فوجدتها تستشيط غضبا
فسألتها مالك ياملك
ملك:مش عارفه مادة الرسم الهندسي دي واسقاطات وأقعد اتخيل المنظور منها مش فاهمة وشكلي هسقط فيها
هبه:طب ماعندك شاكر دا شغله كله رسم
ملك:لا اكسف
هبه:طب خليها عليا انا هقول لبابا وهو يقوله
و عندما جاء منصور هبة أبلغته أن ملك تشتكي من مادة
وان يتحدث والدها مع شاكر ليساعدها
منصور خلاص هقوله
منصور ينادي لشاكر
شاكر:نعم يابابا
منصور:أبقي ساعد بنت عمك في حاجات مش فهماها
شاكربضيق وأنا فاضي يابابا
منصور:خصصلها ساعه ولا اتنين لما ترجع مش بدل ما تأخد كورسات وتتبهدل في المواصلات وتتأخر دي أمانة عندنا
شاكر :ماشي يابابا
وطلع خبط علي ملك
ملك:مين
شاكر:أنا شاكر هاتي اللي مش فهماه وحصليني علي أوضتي
ملك:مالوش لزوم
شاكر :خلصي ءنا مش فاضي أضيع وقت في المحايلة
ملك:حاضر
يا دي الغتاته مش فاضي أضيع وقت للمحايلة وتحاول تقليده بسخرية
شاكر:بتقولي حاجة
ملك:لاااا ياالله دا مامشيش لسه وارتدت نقايها واسدالها وذهبت
لتدق الباب
شاكر:أدخلي
فدخلت وتركت الباب مفتوح
شاكر أقعدي جمبي علي المكتب ووريني
ملك:هي المادة دي
شاكر ينظر فيها دي ءسهل مادة وبدأ في الشرح والإسقاط لما يبقي دايرة ممكن تبقي اسطوانه والخط ...... وأخذ يشرح بيده وهي مخفضه رأسها
شاكر بضيق يابنتي بصيلي هنا وأنا بشرح لنفسي
فنظرت إليه فلم يستطع مقاومه هذه العيون الزرقاء كالسماء الصافية ولكنه تدارك بإرتباك وأخفض عينيه
وبعد أن شرح لها الإسقاطات قال لها أرسمي بقي المنظور في اسكتش كده نعرف شكله وبعدين أبقي ارسميه ف اللوحه
فرسمت في ورقه ولكنها قطعتها ورمتها بجوارها
فزفر بضيق إيه ده اللي عملتيه شيلي الورقة.
في سلة ترمي فيها.
فهو عدو عدم النظافة والاهمال وهو منظم جدا
قامت ملك وكادت تبكي حاضر ووضعتها في السلة
احس بانها تضايقت
شاكربتردد أنا أسف إني إنفعلت عليكي
ملك بحزن لا ابدا خلاص كفاية كده ءنا مو محتاجة شيء ولملمت اوراقها لتمضي
فأمسك ذراعها أقعدي بقي ماتبقيش عيلة قلتلك أسف
فنظراليها ولاحظ إحمرار في عينيها من أثر الدموع
فقال بعفوية كده تعكري السما الصافيه دي
فأحرجت من كلاماته وحاولت رسم المنظور
شاكر:برافو عليكي فهمتي كده نأخد مثال كمان
ملك:اوك
وفعلا بدأ يشرح مره أخري وتنظرإلي يديه وهو يحاول الشرح ويحاول تحاشي النظر إلي عينيها التي سحرته
وعندما حاولت الرسم أخطات في شيء فنهرها
مش قولت دا كيرف مش مستقيم.
هنا في إيه وهو يشير إلي رأسها ويكأنها غبية
فغضبت مره أخري
تصدق أنا غلطانة إني جتلك.
أنا مو بريد شيء منك
فضحك بشده حتي ظهرت نواجزه ويضرب كفا علي كف والله أنتي عيلة
ملك:وبتضحك كمان وهمت بالقيام فأجلسها مره أخري والله ماأنتي قايمة إلا اما ترسميه لو هنقعد للصبح هي كبرت ف دماغي ومش هطلعك من هنا إلا أما تحلي التمرين ولا بتهربي
ملك:وههرب ليه ورسمته اهو مو صح
شاكر:إيه والله زين
واقترب منها وزين الزين صح
فهبت واقفه جزاك الله خيرا
شاكر :جزانا واياكم جهزي نفسك بكره وراجعي علي اللي أخدناه
فاخذت أشياءها وخرجت قليل الأدب ورخم وانا مفكراك مؤدب وجاد
الملاك الحزين
الحلقه الثانيه عشر
ام ملك:إزيك ياحبيبتي عاملة ايه
ملك:الحمد لله ياماما وحشتوني أوي أنا تعبانة أوي من غيركوا
أمها:حد عملك حاجة
ملك:بالعكس كلهم بيحبوني بس محتجاكوا جمبي وتبكي
امها:نص السنه قربت وهتجلنا وكل يوم بنكلمك.اهو
ملك:إن شاء الله
.....................
هبة :يلا ياملك رايحين لسهيلة نحدد كتب كتاب وهيبقي كتب كتابي أنا كمان اهيء اهيء
.........
فيلا سالم
وذهب الجميع لهناك وجلس الرجال سويا واخذت سهيلة البنات معها
فرفعت ملك نقابها
سهيلة:ايه القمر ده
هو أخوكي أحمد.أحول ولا نظره ضعيف ياختي قطيعة الرجالة العميا دي يسيب القمر ده ويجيلي
هبه:تضحك أنتي مش ممكن فظيعه ماأنتي زي القمر أهو ثم ماحدش بيشوفها إلا بالنقاب
سهيلة:والله أنا لو راجل ماكنت سيبتك
ملك:طب الحمد لله إنك مش راجل وتضحك
سهيلة:يعني كمان لا أنا نافعة راجل ولا ست
يلا حظه بقي أكيد عمل مصيبة في حياته مسيري هعرفها
هبة:ليه بس والله انتي امورة وزي العسل
سهيلة:ماأنا عارفة ماأنا عارفة أمال هو وقع علي بوزو من شوية
المهم أنتي ياهبه سمعت هنعمل كتب كتابنا سوا
هبة:أه حبيبتي بلوه وأتبليت بيها
سهيله :ليه مش بتحبيه
دا انا لو ماكنتش كده أعملي خناقتين تلاتة علي الصبح مع أخوكي مزاجي يبوظ وأبقي مش في المود طول النهار
هبة:من جهه الخناق دي حدث ولا حرج
سهيله:ياهبله وتسمحيلي أقولك هبله كده في وسط الكلام الخناق ده رمز الحب دا من ايام القدماء أخناتون ده كان خناق تون بس قلبوه والتون دي عشان نبره الخناق ممكن تعلي التون او توطيه
هبه:دا انتي مشكله ربنا يعينه وسمحتلك ياختي مانا هبلة فعلا
........................
رجع الجميع الي فيلا منصور وقد تحدد كتب الكتاب بعد شهر ودخله أحمد بعدها بشهر أما هبه فسنتين
طلع الجميع لغرفهم ومال شاكر علي ملك خلعتي أنتي أنهارده من الدرس مابتصدقي تهربي
ملك:لا مش بهرب بس الوقت أتاخر
شاكر:ماشي مستنيكي بكره
ملك:خلاص أنا مش عاوزه حاجه
وهو يكمل سيره لحجرتة ماتتأخريش وكانها لم تقل شيئا
ملك:مابيسمعش ده ولا إيه
...............................
وفي اليوم التالي في الكلية
وقفت هبه مرة اخري مع نفس المعيد
و قال لها تعالي في أوضتي بدل الوقفه هنا وحاول ان يلمس ذراعها فنهرته فقفز وليد إليهم وأمسك يده وحاول كسرها
وليد:لو حاولت تقرب من مراتي هيكون اخر يوم ف عمرك وأخذها من يدها يلا ياهانم مش قلتلك الواد الوسخ ده مالكيش دعوه بيه
هبه جلست في السباره تبكي والله كنت بسأله علي حاجة مش فهماها
فأقترب منها وليد ومسح دموعها لأنه كان قاسي وجذبها بشده وعنفها
وليد:أنا اسف أعذريني أنا بجنن لما حد بيقربلك
وعندما وجدته يقترب منها تذكرت الحلم فوضعت يدها علي وجهها خجلا وأبتعدت وقالت أبعد عني ياوليد لو سمحت وألتصقت بالباب
يلا سوق
وليد:حاضر يا مدوخاني
........................
وذهبت هبة وقد أحست من وليد إحساس مختلف فهو يخاف عليها يحميها ولكن هذا الحلم عائق بينهما كلما رأت وليد تذكرت الحلم فإنتابها الخوف منه
.......................
وجاء موعد ملك وشاكر ولم تذهب
فذهب يدق بابها فلم تجب
شاكر:ماتعمليش نفسك نايمة عشان تهربي بدل ماأجي اشيلك وأخدك معايا
ملك:هاااا إيه قله الأدب دي
مش عاوزة
شاكر:يلا ياملك بلاش لعب عيال بدل ماأكسر الباب خلصي مستنيكي
ملك:أوف بقي
وأخذت أشياءها ووضعت بيشة علي عينيها حتي لا ينظر لهما كما أحرجها المره السابقة
وذهبت تدق بابه ودخلت
وجلست بجانبه وتركت الباب مفتوح
فعدل مقعدها في مواجهته وأمسك يديه الجانبيتين
هو أنا كل مره أروح أجيبك عاوزة عزومة يعني ولا إيه
فأحرجت من هذا الوضع
لا ابدا بس مش عاوزة أتعبك
شاكر:أنتي خايفه مني
ملك:لا وهخاف منك ليه
شاكر :والبيشه دي بقي لازمتها ايه هتشوفي الاسكتش وترسمي ازاي
ملك :لما أرسم هبقي اشيلها نبتدي بقي
وبدأ يشرح لها وقد فهمت وأندمجت معه وتزيل البيشه حين ترسم حتي انها نسيت تنزلها وتنظر إلي يديه وهو يشرح وأصبح هناك تجاوب عندما يسألها تجيب
شاكر :لا دا إحنا عدينا خلاص
كده تقدري ترسمي أي منظور من إسقاطاته التلاتة امال بقي لما يدينا إسقاطين وعاوز التالت هنجيبه إزاي ؟؟
دا بقي اللي هنشرحه المرة الجاية
مبسوطة؟
ملك:أووي أخيرا عرفت إزاي بيتعمل وكانت سعيدة جدا واخذت اشياءها ومشت
الملاك الحزين
الحلقه الثالثه عشر
جاء موعد زفاف أحمد وسهيلة ووليد وهبة
وازدانت فيلا منصور فقد تم الإتفاق أن الفرح بها للإثنين ونزل العروسين في أبهي صورهم فإستلم كل عريس عروسه من والدها
احمد:إيه القمر ده مش واخد أنا علي كده
سهيله:ليه كنت قايمه بدور قرد في القصه دي وبنط عل ظهرك ولا ايه ماتحاسب علي كلامك
أنا قمر طول عمري
احمد:إرحمي أمي دي ليله في العمر أقتلك فيها وأخلص
وإستلم وليد هبة ومال عليها مانقلبها دخله ونخلص
هبة:اتلم ياوليد
وليد:هو أنا لسه عملت حاجة فنظرت له وأنت ناوي تعمل إيه فلم تجد إلا وليد وقد حملها ولف بها وأنزلها ليرقص معها سلو وهي مكسوفة
هبه:إيه الجنان اللي عملته ده
وليد:بحبك واحد وبيحب مراتة عندك مانع
هبة وقع الكلمة جديد عليها مراتة!!
وليد:طبعا مراتي مش كتبنا الكتاب تبقي مراتي
...................
سهيلة:وبالنسبة للشيل اللي عمله وليد الأخ احمد نفسه مقطوع ولا إيه
احمد:إسكتي من يوم ماشلتك للمستشفي جالي إنزلاق
سهيلة:ياخيبتي السودا ياني يامه
أحمد:بقي كده مش تقفي جمب جوزك في شدته
سهيلة:وكمان جوزي أدبست ياني يامه
فلم تجد أحمد الا وحملها ولف بها
سهيلة:اقعد ساكت ليجيلك لومباجو ياخويا مش ناقصين
أحمد:تصدقي انك تسدي النفس وأنزلها وتركها
وهي تجري وراءه أستني يابتاع الإنزلاق تعالي زحلقني شويه
احمد:أبقي شوفي اللي يعبرك
سهيله:وأهون عليك يادودو
احمد:جري ناعم جري
فاحتضنته بحبك يامجنون كده تنزلني وتجريني وراك والناس تقول إيه العروسه الهبلة اللي بتجري ورا عريسها دي
أحمد:أعملك إيه دا هو يوم تستحمليني وبلاش خناق ونكمل بكرة
سهيلة:طب يلا شيلني ولا بلاش ليجيلك بري بري
هانكشك أحسن
أحمد:أسمها أأنكشك
أجمل يوم رومانسي في حياه أي أتنين يتحول لمذبحة القلعة كده حرام عليكي بدل مانفتكره بعد سنين نفتكر لومباجو وبري بري
............ويميل شاكر علي ملك عقبالك
ملك:في حياتك عقبالك أنت كمان
وإنتهي الحفل والكل عاد لحياته
ثم جاءت المكالمة التي لم تكن في الحسبان
الملاك الحزين
الحلقه الرابعه عشر
تلقي منصور هاتفيا خبر وفاه شقيقه وزوجته في السعودية إثر حادث أليم
ونزل الخبر علي منصور كالصاعقة
منصور:ألحقني ياشاكر عمك ومراته أتوفوا في حادثة
أنا مش عارف هعمل أيه ونبلغ المسكينه دي إزاي
روح جبها بسرعة لتتصل ولا حد يتصل بيها ويبلغها وهي لوحدها أنا هسبقك علي الفيلا وهاتها علي هناك
شاكر: أخذ رقمها وأتصل لتتنتظره أمام الجامعة
وعندما وصل ركبت مستغربة خير يا شاكر في ايه
شاكر:لا مافيش عمك عاوزك بس في موضوع
وأنتي عامله ايه في دراستك
ملك:ماشي الحال زين
ووصلو إلي الفيلا ووجدت عمها
فباغتته خير ياعمو
منصور : أنا عارف إنك مؤمنة وعاقلة وعارفة إن كله بقدر الله البقاء لله يابنتي
ملك :في مين
عمها:والدك ووالدتك عملوا حادثة وتوفوا في الحال
فلم يجدو ملك فقد كان شاكر واءها وعمها أمامها فوقعت علي شاكر الذي أسندها وأجلسها علي الأريكة ممددة
عمها :شيل اللي علي وشها ده البت هتموت وهجيب ماية
شاكر :ماقدرش دي منتقبة
عمها:يعني نسيبها تتخنق وتموت هي عاوزة اكسجين دلوقت
فذهب عمها يحضر الماء وأزال شاكر نقابها ولا يود ان ينظر اليها ولكن لم يستطع ان يقاوم هذا الملاك الحزين فهي حقا ملاك متجسد في صورة بشرية حوريه من الجنة نزلت تمشي علي الأرض ولكنه حاول ان يغض بصره فاعطاه أباه الماء وقال له أن ينثره علي وجهها ولكن دون جدوي
شاكر :لازم نروح بيها المستشفي لتكون حاله إنهيار عصبي أو أي شيء وحملها للسياره وذهب مع والده بعد أن وضع نقابها مرة أخري
...........
وذهب للمشفي وهو يحملها ويسال عن طبيب وضعوها علي ترولي وذهبوا بها لحجرة الكشف
الدكتور:هي اتعرضت لصدمة عصبية؟؟
عمها: هي لسه عارفة إن والدها ووالدتها توفوا
الدكتور للممرضة:شيلي النقاب وركبي جهاز الأكسجين
شاكر:طب ممكن نقفل الستارة عشان هي منتقبة
الدكتور:اكيد حضرتك جوزها
شاكر:لا بن عمها
وفعلا بدأت تستفيق
الممرضه بسرعه بدات تفوق يادكتور
ملك:أنا فين هو حصل إيه ففتح عمها الستارة ليدخل لها مع الدكتور وشاكر واقف بظهره حتي لا يراها
عمها:طب هناخدها معانا ولا لازم تقعد هنا
ممكن تبيت انهاردة ولو تمام تخرج لكن لو حصل إنهيار هتفضل
شاكر طب روح أنت يابابا إرتاح وأنا معاها وقول لأحمد لو في أي إجراءات يعملها
ماشي يابني
وأدخلها الممرضات حجرتها ودخل شاكر يجلس بجانب فراشها علي مقعد قريب
اما هي فأعطوها حقنة مهدأة ولكنها أحيانا تصدر تأوهات أو أنين
ثم بدأت تتنفس بصعوبة فجري للدكتور
وجاء الطبيب مسرعا وأزال نقابها ووضع ماسك الأكسجين
وقال للممرضة عندما ينتظم النفس تنزع هذا الماسك عنها
وفعلا ظل يراقبها حتي بدأت تستفيق وتفتح عينيها
ملك:ماما بابا وتبكي لم يستطع أن يقاوم دموعة ولكنها تحجرت في مقلتيه
ونظر لها
هم في مكان أفضل بكتير ياملك أدعلهم دا اللي هيوصلهم وعندما أزالت الممرضة الماسك أنزل لها النقاب
ونام بجانب سريرها لتستيقظ تجده
ملك:شاكر أنت إيه اللي مقعدك كده
شاكر:مستنيكي تقومي أنتي كويسة
ملك الحمد لله
طب هشوف الدكتور
وذهب إليه بستأذنه أن تخرج معع
الدكتور كشف عليها وقال تمام ممكن تخرج وخدوا بالكوا منها
وأخذها للبيت حيث كان والده وأخواته ينتظرونهم
.
الملاك الحزين
الحلقه الخامسه عشر
منصور :خدي ملك إلي حجرتها ياهبة
وأنت ياشاكر حصلني علي المكتب
نظر له برهه وهو صامت
أنت لازم تجوز ملك ياشاكر
شاكر:إيه الكلام ده يابابا بس دي صغيرة واحنا كدا هنظلمها وليه دا كله
منصور:بعد اللي حصل الأمور كلها إختلفت ملك مالهاش غيرنا ولو جرالي حاجة هتروح فين ماينفعش تقعد معاك انت و كريم لان هبة وأحمد هيجوزو هتروح تقعد لوحدها يعني
وحاجه مهمة كمان اخويا كان عامل توكيل ليا دلوقت بقي فيه ورثة
أنا بعت لأخوتها بره عملوا توكيلات وهيوثقوها في السفاره ويبعتوها عشان الإجراءات
شاكر:وهي ممكن تعملك
منصور:عارف بس افرض عيل ضحك عليها ونطلنا في الشركة وخد اللي وراها واللي قدامها وسابها هنعمل إيه أنا ماسيبش حاجة للظروف
ثم أنت مش كبير يعني دا اللي بيشوفك بيفكرك أصغر من أحمد أخوك اللي هو28 سنة
ووسيم وراجل وأنا عارف إنك حنين وأنت الوحيد اللي أقدر أحملك الأمانة دي
شاكر:بس الكلام ده مش وقته خالص دلوقت
منصور:أنا عارف بس الموت مالوش وقت وأنا إسبوع كده وهكلمها
شاكر:والله ماأنا عارف ولو ماوافقتش هتحرجني قدامها
منصور:أنا هفهمها ع الوضع وأنه كتب كتاب بس سنتين ولا حاجه وهنعمله في الجامع عشان الظروف ولو ماحبتش تكمل أنك مش هتغصبها بس لو حصلي حاجة تبقي مراتك وفي رعايتك
شااكر :اللي تشوفه يابابا
................
.شاكر في حجرته
لايزال يفكر في صورة هذا الملاك الحزين
ربنا يصبرك ياملك علي اللي أنت فيه
أنا مش عارف اللي هنعمله ده صح ولا غلط خايف تتظلم معانا البنت صغيرة ورقيقة جدا
وخايف تتحرج من عمها وتوافق عشان ظروفها وتبقي مجبورة
أخرتها ياشاكر ماكنت مقاطع الدنيا بحالها ومالكش غير شغلك ايه اللي دخلك في الموال ده
بس بابا عنده حق لو جراله حاجه هتروح فين اخواتها بره وامها وابوها ماتوا هتقعد لوحدها يعني ومقدرش أقعدها في الفيلا بدون جواز الناس تقول علينا إيه عايشين لوحدهم مع بعض
وأمسك راسه ياااااا الله ربنا يحلها من عنده
.......................
هبه:معلش يا ملك قلبي عندك حبيبتي ربنا يصبرك
بس هم في مكان أجمل من هنا خالص
ادعلهم بالرحمة
تبكي ملك وتحتضنها هبة بس هم وحشوني أوي كان نفسي أشوفهم أوي
هبه:ربنا بيقطع من هنا ويوصل من هنا أكيد هيعوضك بشيء أجمل
ملك:مافيش أحسن منهم عندي
خلاص مابقاش ليا حد
هبه:أخس عليكي وإحنا رحنا فين دا كلنا بنحبك
وأولهم أنا وبابا وأحمد وكوكي حتي الوحش
ملك تبتسم ابتسامة حزينة من كلمات هبة
هبه:أيوة كده أضحكي فاكرة أول مرة دخلنا نسرق فلاشته وقفشنا واغمن عليكي
دا لولا اغمن عليكي انقذتينا من موت محقق
ملك:تضحك والله انتي اللي بتخرجيني من حالتي ياهوبة ربنا يخليكي ليا مو عارفة من غيرك كنت عملت إيه
........
وبعد اسبوع كانت وقعت علي التوكيل وجاء موعد أن يحدثها عمها في موضوع زواجها
.............
منصور:شوفي يابنتي أنا عارف إن الوقت مش مناسب للي هقوله لكن هو ده فعلا الوقت المناسب
الأعمار بيد الله ومش عارف أنا معاكوا اليوم بكرة فين
ملك:بعد الشر عليك ياعمو ربنا يخليك لنا أنت اللي باقيلي
منصور :عشان كده لازم بديل ليا يبقي معاكي لو جرالي حاجة
أنا عاوز ءجوزك شاكر
ملك :شاااكر بصدمة
منصور:شاكر حنين وأمين وهو الوحيد اللي هيبقي أمانك وسندك وأحن عليكي من اي حد
وكمان لو جرالي حاجة هتروحي فين مش هينفع تقعدي معاه لوحدكوا الكل هيبقي أجوز ولا هتقعدي لوحدك وحد يعمل فيكي حاجة
وهو عمره ماهيظلمك ءحنا هنكتب في جامع والورقه دي أمانك لو جرالي حاجه ولو ماحبتهوش هو مش هيظلمك وهيطلقك مش هيغصب عليكي بس حتي لما تقعدوا سوا تبقي مراته وماحدش يكلم دا في حاله لو حصلي حاجة وأنا هسيبك تفكري وردي عليا
بس صدقيني أبني شاكر أرجل واحد في عيالي واللي تعتمدي عليه وانتي مغمضه والفرق 12 مش كتير أوي وهو واد حليوه ومسمسم زيك ياقمر كده وتجبولنا كتاكيت منورة
ذهبت ملك وهي محملة بأفكار لا تستطيع أن تسير علي قدميها من كثرة ثقل هذه الأفكار عليها
الملاك الحزين
الحلقه السادسه عشر
دخلت ملك حجرتها تفكر معقول أنا وشاكر طب إزاي دا مافيش بينا أي حاجة إلا إنه بيساعدني
وبطيقه بالعافية هو يمكن أتعدل شويه بس مش لدرجة اجوزه بس عمي عنده حق لو حصله حاجة ءروح فين وءهو علب الورق بس أمان ليا وبعدها لو مش عيزاه هيطلقني أعمل ايه بس هستخير وأرد عليه
..........
وفي اليوم التالي جمعهم منصور في المكتب شاكر وملك
ملك :اللي تشوفه ياعمي
منصور:طب نجيب المأذون هنا عشان الظروف
شاكر:طب أشوفها طيب
منصور:امال مين اللي كان بيفوقها مانت شوفتها
ملك:أنت شيلت النقاب من عليا
شاكر:والله أتحيلت عليه ياحاج دي منتقبه إيدك رجلك مافي فايده شخط وقالي نسيبها تموت عاوزه ءكسجين ومارضيتش أبص يعني عشان الحلفان من تحت لتحت كده
فرفعت ملك النقاب وأنزلته
شاكر:هو سلق بيض وأنا شوفت حاجه ياعم دي مستخسرة تشيله انا خلاص مش لاعب معاكوا اللعبه دي
ملك:رفعته يوووووه
شاكر:فين الماذون ياحاج ماتخلص
منصور:والله أنت أجن من أخواتك عوض عليا عوض الصابرين يارب واحد مجنون أجوز مجنونه والكبير أجن منهم مافيش غير هوبه حبيبتي العاقله اللي فيكم وأحضرالماذون وكتب الكتاب
مال عليها شاكر مبروك ياعروسه
ملك:ماتتصور إنه هاد زواج حقيقي
شاكر:أنا مابحبش الصور أنا أحب الطبيعي ياقمر
فقامت لغرفتها مسرعة وأنهي هو مع المأذون وأوصله للخارج
....................
كريم يخبط علي ملك
فلبست نقابها :خير ياكريم
كريم:الحقيني هتنفخ إنهاردة الأستاذ إدانا مسالة وقال اللي مش هيحلها هنفخه
وأنا مش عارف والبت هوبا حمارة في الرياضة كانت أدبي
ملك:هات وأحلهالك وأخذت تحلها وتشرح له
افهم ياكوكي بقي وركز تعبتني معاك في اثناء مرور شاكر وسمع هذا الكلام والحجرة مفتوحة
شاكر:انت بتعمل إيه هنا يلا أمشي أطلع بره
كريم:خلاص خلصنا وطالع ماتزقش
فاغلق الباب وراءه
شاكر:ودا أسمه إيه بقي إن شاء الله إيه اللي جاب الواد ده هنا
ملك:كنت بحلله مسالة فيها إيه ماأنا بجيلك تشرحلي والباب مفتوح
شاكر:ومين كوكي دي
ملك:كريم
شاكر:كريم يعني أخويا ءخو جوزك ياهانم تدلعيه ليه أنت تدلعي جوزك بس أخر مرة أنبه بعد كده هيبقي .... ولم يكمل فخلعت نقابها وعباءتها وجلست بترنجها وشعرها فجحظت عينيه
ملك:كمل وقفت ليه
شاكر:هو احنا كنا بنكلم في إيه أصلا
يادي الزهايمر
ملك:في كوكي
شاكر:اه اياكي ثم اياكي وهو يقترب منها تدلعي غيري هقطعك
ملك مبتعده طب يلا اتفضل بقي
شاكر:ماتنسيش معادنا بعد أما أرجع من الشغل
عشان نلحق نخلص اللي فاتك في الفتره اللي قعدتيها في البيت
الملاك الحزين
الحلقه السابعه عشر
مر شاكر علي غرفتها ودق الباب كعادته وقال أبقي حصليني وجهزي حاجتك
فجهزت أشيائها وذهبت بعد برهه كما قال ودقت الباب ودلفت فلم تجده وفجاة خرج من الحمام متدثر بفوطته حول وسطه فأحرجت
ملك:طيب همشي وأجي أما تخلص وجري إلي الباب فاغلقه تروحي فين داأنا ماصدقت جيتي
أنت ناسية إني بقيت جوزك خلاص هبقي أخش ألبس في الحمام ثم إيه لزمته ده دلوقتي وخلع لها نقابها فوقعت عباءه الراس علي كتفها وانسدل شعرها الذهبي فاقترب منها يخربيت كده إيه يابت الحلاوه دي الحور العين بذات نفسها جيالي حجرتي
ملك:شاكر همشي والله
شاكر:ماتمشي وأنا ماسكك
ملك:طب هات المفتاح
شاكر؛ مش هجيب المفتاح
ثم أمسك رقبتها من الخلف وقبلها قبله طويله حبتين
وانا عامله نفسي نايمه وانا عامله نفسي نايمه ههه
لحد ماالبت نامت ف ايده اه والله داخت وأغمن عليها
فتوتر شاكر ملك فوقي يانهار مش فايت بت ياملك دانا مستر أكس أبو بوسة مسمومة ولا إيه
وحملها للفراس وجلس بجانبها مربع أعمل في المصيبة دي ايه يقولو ماتت في بوسة ولا الضابط لما يجي يقفشني بفوطي دي مش هيصدقني أبدا لو حلفتله ميت يمين انها كانت بوسة بريئة
ضيعتي هيبه السنين دا الكل بيترعب مني لما يقفشوني كده امشي موطي راسي في البيت وأحضر كوب به ماء وأخذ في فمه بعض منه وبخها عليها فاستفاقت
ملك:أنت عملت ايه
شاكر:ياختي أتنيلي وأنا بعد الخضه دي هعرف أعمل حاجة دمرتي مستقبلي ايه دي كانت بوسة مسمومة داأنا قولت اديكي بوسة تحمل عبق التاريخ طلع العبق منتهي الصلاحية ويقهقه
ملك:ضحكت بصوت مرتفع
شاكر:لا اانا كده ممكن أتهور وبعدين أتعور
أنا عارف إن جوازنا جه وكانه حل لمشكلة وليس زواج عن حب طرفين متبادل بس أوعدك اني هبقي أمانك وسندك وظهرك والحضن اللي ترتاحي عليه
وهبقي ءبوكي وأخوكي وأمك كمان فبكت ملك
ثم ضحكت وكادت تبكيبين أحضانه ولكنها لاحظت أنه لم يرتدي ملابسه بعد
ملك:طب قوم ألبس بقي
شاكر:ياحوستي وأنا لسه بفوطي أصلي أندمجت في الدور ونسيت ألبس برجلتيني ياشيخه
وذهب للحمام ارتدي ملابسه
هو يحاول أن يخفف عنها حزنها لأنه يعلم أن فاجعتها كبيرة لا يعوضها شيء وأيضا يعلم أنها لا تعرفه جيدا ولا تحبه بل مجبرة لأنه الحل الافضل......
ثم خرج ليذاكر معها مافاتها
الملاك الحزين
الحلقه الثامنه عشر
رجع وليد مع هبة بعد خروجهم سويا وأوصلها للفيلا وحاول ان يقترب منها وكالعاده إنكمشت وإبتعدت
وليد:لا بقي دي حاجه مش طبيعية وترجل من سيارتة وأنزلها من السيارة وجذب ذراعها
تعالي بقي كده تحت الشجرة بناعتنا ياوهيبة وأحكلي في إيه عشان الناس ماتسمعش بينا
وجذبها للشجرة التي قبلها عندها أول مرة
وليد:في إيه بقي في حد تاني في حياتك لو مش عوزاني قولي وأنا أطلقك
هبه:والله مافي حد تاني بس
وليد:خلصي بدل ماأموتك في ايدي أنا صبري نفذ
هبه :أنا أول أما تقدمت لي كنت رفضاك ملك قالتلي أستخيري وأستخرت ونمت وحلمت بيك وعملت فيا حاجات وحشه أوي وكنت قليل الادب ومن ساعتها بخاف لماتقرب مني
فقهقة وليد
والله أنتي مجنونة واقترب طب ماتيجي نخلي الحلم حقيقة
فرفعت هبة يدها لتضربه ثم تداركت انه زوجها فاخفضتها
أنا أسفه
وليد :نهارك أسود بترفعي أيدك علي جوزك أتهبلتي يابنت
هبه:والله نسيت أكمني واخدة أنك كل ماتقل ءدبك الطشك بالقلم
وليد:نسيتي إني جوزك ياهانم في واحدة تنسي انها أتجوزت
هبه:وليد أنا أسفة وتتعلق بقميصه
وليد:اوعي كده وتركها ليذهب ولكنه رجع مرة أخري
صحيح كنت هقولك علي حاجة أختي سارة ءنتي عارفة إخواتي البنات مجوزين وهي في أولي ثانوي ودايما لوحدها وإحنا في أشغالنا أبقي تقعدي معاها او جيبيها معاكي لأنها بتصعب عليا أوي
وحاول ان يذهب فتعلقت به
هبه:انا اسفه يالولو بقي ماتزعلش وسارة هبقي أكلمها تيجي تقعد معايا أنا وملك
وليد :ماينفعنيش الأسف الناشف ده
هبه:وبعدين معاك بطل بقي يلا باي
.......................
ذهبت هبة لملك تقص عليها ماحدث
هبه:انا بقيت ف نص هدومي وأنا بحكيله يقول عليا قليلة الأدب كده لا و كان عاوز يخلي الحلم حقيقة كمان
ملك :والله الواد ده غلبان في وسطيكم وأنتم عيلة قليلة الادب كلكم وتضحك
هبه:ليه دا أنتي معاكي شاكر محترم جدا
ملك:أنتي هتقوليلي دا يقول للاحترام قوم وتنا أقعد مكانك
أنا إيه اللي شبكني في العيلة دي
هبه:ليه هو شاكر زي وليد كده
ملك:هتقولي وليد
وليد مين يابنتي دا أخوكي ده الماده الخام لقلة الأدب
هبه :طب عمل إيه مش أنا بحكيلك
ملك:بس يابنت عيب دي اسرار بيوت لما تكبري هقولك وتضحك
هبه:ماشي ماشي مش هقولك حاجة تاني
صحيح وليد قالي علي أخته سارة عوزاكي لما ءقولها تيجي أبقي تعالي في الحجرة معانا
ملك:عنيا واهو نقعد ننم شوية عليهم
................
اتصلت هبه تاني يوم بسارة لتأتي ليلا تجلس معهم
وفعلا أتت سارة وهي فتاة رقيقة جميلة في تولي ثانوي
ولكن ملك كانت ذهبت لشاكر لتلقي دروسها
وعندما دخلت ملك نزعت نقابها فهو شرط أساسي لشاكر
ليقترب منها كعادته شوفي بقي لو أغمي عليكي تاني أنتي حرة أنتي عارفة أنا بأخد أجره الدرس مقدم فيقبلها ويبدآن الدرس
.....................
وفي حجرة هبة
دخل كريم كعادته دون إستأذان يلقي لها واجب العربي لتحله له
كريم:خدي ياهوبة حلي العربي زي الشاطرة فاستوقفته سارة الجالسة بجانب هبة
مين الموزة الجامدة دي انتم بتدخلم موزز في البيت من ورايا
هبه:بطل ياقليل الأدب دي أخت وليد
كريم :وليد جوزك وإزاي ماشوفتهاش
وتذكر
أااه ذات الفستان القورمزي دا أنا شوفتك في الفرح ثانيه وألف عليكي تاني مش لاقيكي
هبه:أصلها مالهاش في الدوشة قعدت شوية ومشيت وكمان السواق بيوديها المدرسة ويجبها ومابتخرجش فمابنشوفهاش أوي
يلا يا واد من هنا أمشي أنجعر
كريم:ايه الأخوات دي
طيب أحترميني طاااا قدام الناس
سارة:انا همشي بقي
هبه:ليه ماأنتي قاعدة
سارة:أكيد بابي جه
هبة :طيب حبيبتي أوصلك
سارة:لا أنا عارفة السكة
ومشت
كريم :خلصي يلا واجب العربي علي ماجي معايا واحد صحبي مستنيني تحت وهجيلك
الملاك الحزين
الحلقه التاسعه عشر
نزل كريم ليجد صديقه يعاكس سارة
إيه ياقمر ماترد علينا ويحاول أن يمسك ذراعها
فذهب كريم وجذبها خلفه
كريم:أنت بتستهبل بتعاكس حد يخصني
صديقه:ودي تخصك في إيه هو أنت لك أخت غير هبة
كريم:لا دي اخت جوزها
صديقه:يبقي ماتخصكش
كريم:طالما قريبتي وفي فيلتي تبقي تخصني أنت فاهم ولا لاء
صديقه:خلاص ياعم حقك علينا
فالتفت لها كريم يلا علي فيلتكم جري وأوعي تروحي يمين ولا شمال هتعرفي ولا أوصلك
سارهبخجل هعرف
....................
في الشركة
أحمد:إحنا مش هنجوز بقي ولا ايه احنا خللنا موضوع وفاة عمي ومراته ضربلنا الجوازة دي وأتاجلت أظن كفايه كده
سهيله:ياجاريه اطبخي ياسيدي كلف
أحمد:هو أنا بقولك هتأكليني ايه علي الغدا ولا طابخة إيه مش بتاعها خالص المثل ده
سهيلة:إيه ده والله طب خد ده ووضعت يدها علي كتفه
احمد:ودا ايه بقي هناخد تصويرة
سهيلة لا إيدي علي كتفك
أحمد:امشي يابت من هنا مش عاوز أجوز خلاص صديتي نفسي أنتي إيه اللي جايبك شركتنا أصلا روحي عند أبوكي
سهيلة:كده يا دودو زهقت مني
أحمد:والله أنتي تزهقي بلد بحالها مش فاكرة أبوكي واللي قاله يوم ماجيت أخطبك
كان ناقص يقولي شيل وهديك فوقيها ربع جنية
سهيله:بقي كده طب أجوز لوحدك بقي
احمد يجذبها من يدها أنا أقدر هو في غيرك في القلب ياعسل
سهيله:أيوه كده أتعدل رجالة تخاف ماتختشيش
قال بره وجوه فرشتلك وأنت..
احمد ويضع يده علي فهمها قبل أن تكمل
هي شروقة الأمثال اللي أتفتحت في وشي دي مش هتتسد
أحنا هنقضيها أمثال!!
يلا أنا عزمك نتغدي بره في افخم مطعم تحبي تاكلي ايه
سهيلة:ممبار
أحمد:دا كده مصمت ياحبيبتي مش مطعم أقولك مطعم فخم تقوليلي ممبار هتفضحينا والله
سهيله:اصل انا يعتبر متربيه في المزرعة وسط الفلاحين والعجول كنت أحب أروح هناك مع بابا دايما
احمد:شكلك فعلا متربيه وسط حيوانات
سهيله:وشكلي هكمل بقيه حياتي معاهم وتنظر إليه
احمد:بقي أنا حيوان يا حيوانه ويجري خلفها حول المكتب والله ماهسيبك إلا بعلقه وحلفت
سهيله:مش أنت اللي قولت وهكذا دائما سهيله وأحمد الذان تحدد فرحهما
فماذا ستفعل سهيله في أحمد ياتري للحديث بقيه
الملاك الحزين
الحلقه العشرون
جاء موعد زفاف حمد وسهيلهة
وكانت جميلة وكان الجميع سعداء
شاكر :عقبالنا ياقمر
ملك خجلت من وقع الكلمة واخفضت عينيها في الأرض
ووليد : مش هنجوز أحنا كمان أنا زهقت عاوزين نخلي الحلم حقيقة
هبة:وليد وبعدين ماتفكرنيش وتخوفني منك
أحمد لزوجته أخيرا دا أنت عتقتي
سهيلة:دا أحنا كنا أوشكنا علي التخمر ويعملوا مننا بيتزا
احمد:بحبك ياشعنونة
سهيله:وأنا بحبك ياروح قلب الشعنونة
وبعد إنتهاء الحفل أخذ أحمد زوجته لفيلتهم والباقين ذهبوا إلي فيللهم
..............
أحمد صلي بسهيلة ركعتين
وكانت جائعه جدا فلم تأكل منذ الصباح
أحمد:طب ننام خفاف ونبقي نأكل
سهيلة:مش قادرة ياأحمد هموت سامع التيران اللي جوه ماهي دي مش عصافير أبدا الأصوات دي
المهم أكلت وقالت
يلا ننام بقي ورانا شغل بدري
فألتفت لها وقال
شغل إيه ياأم شغل أحنا أتجوزنا
ويكون في علمك شغل مافيش داءنت مشكلة ماشيه علي الأرض أسيبك تشتغلي عشان كل يوم أجيبك من القسم.
أبلي الناس كفاية أنا
سهيلة :بس أحنا مااتفقناش علي كده طلقني
احمد:يابنت المجانين هو أنا لسه عملت حاجة عشان أطلقك وحملها للفراش وبعد أن أنهي مهمته وجدها بجانبة تبكي
احمد:في إيه بس ياحبيبني مالك
سهيلة:أخس عليك ياأحمد تعمل فيا كدا دي الأمانة اللي وصاك بابا عليها
احمد:يابنتي أنت مراتي هو أنا عملت فيكي فاحشة لاسمح الله
إيه العبيطه دي هو أنا ليه حاسس إن في يوم سقط سهوا عندك.
مرة رايحة الشغل ومرة تعيطي من اللي عملتة
انهاردة كان دخلتنا حبيبتي ونفذنا المطلوب خلاص
سهيلة:أنت ماعندكش أخوات بنات ترضاها لأختك
احمد:مش هيبقي جوزها أمال هيلاعبها أستغماية أه أرضاها
سهيله:ماكنتش أتخيل إنك كده أبدا ياأحمد
أحمدبضيق هي أمك ماقالتلكيش أي حاجة عن الليله السودة دي
سهيلة:لا
أحمد:وسابوا كل حاجة عليا وأعملهالك مفاجأة
ماشي حبيبتي أهدي أنا هصلح غلطتي
سهيله:ازاي
احمد:هعيد الشريط من أوله تاني ونكرر الحدث ويبقي ماعملناش حاجة ولو نطقتي هرجعه تالت ويا أنا يانتي في الليلة دي
وبعدها
سهيلة:والله أنت قليل الأدب
احمد:يخربيتك أتهدي ونامي بقي هديتي حيل أمي
أمال أبوكي وتمك جابوكي إزاي بلوتوث
سهيلةبغضب أنت هتكلم في أبويا وأمي كمان
دول أشرف من الشرف
أحمد:أه كان بيشيت في حجرة وهي في حجرة وجابوكي في إيموشن
سهيلة:اااا ولم تكمل ليباغتها أحمد
والله لو ماأتخرستي في ليلتك دي هعيد الشريط تالت وأنت حرة
فوضعت يدها علي فمها
احمد:يا ااااا الله إيه الليلة الطويله دي حتي ليله العمر فورتي دمي ثم احتضنها ونام
......................
في فيلا منصور
كريم :أنا عاوز أخطب سارة أخت وليد
منصور بغضب أمشي ياد يابن الكلب ماهي عيلت أصلها
كريم:ماهو أحمد أتجوز وشاكر خطب
منصور :ياد دأنت لسه ماعدتش ثانويه طب خلصها الأول وخش كلية عدله
كريم:طب قول لعمو كاظم يحجزهالي علي مااخلص
منصور:قوم ياد فورت دمي انا ناقصك
الملاك الحزين
الحلقه الواحده والعشرون
ذهب الجميع لتهنئة
أحمد وسهيلة
أخذ شاكر ووالده يتجاذبون اطراف الحديث مع أحمد
شاكر بسخرية طمنا ياوحش سبع ولا قطة
احمد:عيب عليك غدنفر هي تعبتني حبتين بس علي مين أخوك كفاءه
والده:ربنا يسعدكم يابني وعقبالك ياشاكر انت ووليد
شاكر:يارب
وليد:والله عاوز ءبدر معاد الفرح أنت بتقول فيها ياعمي
منصور:إيه العيال الفرافير دول اللي مستعجلين علي الجواز ومش مستحملين
............
أخذ البنات سهيلة ليتحدثن إليها
هبه تساءلت
أخبارك يا سوسو
سهيلة:أنت تسكتي انت وأخوكي قليل الأدب ده
مش عاوزة أشوف وشه
ملك:طب أهدي بس
سهيلة:لا ويعيد الشريط تاني
هبه:شريط ايه انتم كنتم مولعين كاست ولا ايه ياسو
سهيلة:أسكتي أنت لسه صغيرة مش فاهمة حاجة دورك جاي ياختي
ويقولي أنهارده عندنا مراجعة عامة عما سبق دراستة
شكل أخوكي مش هيعمر معايا
هبه:والله أحمد غلبان أنت اللي مفترية وتضحك
وذهب الجميع أخذ وليد زوجته هبه وكريم مع والده وشاكر أخذ زوجته ملك
.............
في الطريق
شاكر:عقبالنا ياحبيبتي
ملك:أنت عارف جوازنا كان لشنو وكل اللي بتعمله ده مو بيأثر عليا لو مفكر أني بحبك ولا شيء
أنا مو بحبك
شاكر:أنا عارف إنك مو بتحبيني أنت بتموتي فيا ياحياتي
في وحده يغمي عليها من بوسه الا لو واقعه لشوشتها في اللي باسها
ملك:لا أنت غلطان أنا أغمي عليا من الخضه مو من البوسة
شاكر:ليه قلتلك بخ وبوستك فاتخضيتي
ملك:انت مو فاهم شيء وصمتت وهي في قمة غضبها من حديثه
وصلوا الفيلا
شاكر:تجيبي كتبك وعلي الحجرة دغري الأمتحانات قربت
ملك:لاااا عندي أمتحان وبدي أذاكر
شاكر:امتحان إيه
ملك:ميكانيكا
شاكر:هاتي هذاكرلك الجزء اللي عليه الدور وأراجعلك علي الباقي نشرح مسألتين علي كل شابتر
ملك:مو بدي بريد أذاكر لحالي الله خليك
شاكر:يلا بلاش دلع دا كله عشان تهربي من حق الدرس اخلصي أروح ألاقيكي ورايا
وذهبت تجمع اشياءها وذهبت اليه
ملك:يلا بقي أنا مستعجلة
شاكر حقي ءولا أنا باخد مقدم ماينفعش معايا شكك
ملك:واش هاد كشك
شاكر:يعني بالأجل عندكم هناك هتتعبيني في الترجمه أنت حاجات كتير فاتتك هنا
وأقترب شاكر ليأخذ قبلته التي أصبحت بدايه كل درس
..................
كريم :شوفتي أبوكي أقول له يخطبلي سارة يقولي أمشي يابن الكلب
هبه:والله دا رحمك كويس انه مابعتلكش شبشبين طايرين في نفوخك يعدلوه
هي أولي ثانوي وأنت ثانوية طب خلصها وخش كليه عدله يبقي ليك عين ءنما كده هنروح نطلبلكم رضعة مش نطلب إيدها
كريم:حتي أنت ياهوبا طب قولي لوليد يحجزهالي
هبه:هو انت طالب أوردر دا جواز لماتبقي أده تطلبها أجدعن بس السنه دي وربنا يسهل
......................
نجح كريم ودخل كليه العلوم
وأصبحت هبه في سنه تانيه وهم علي وشك الانتهاء وسيحددون موعد الزواج كما اتفقوا بعد سنتين
وبدأوا يجهزون للزواج
وفي الحفله نزلت العروس في ابهي صورها وكانت جميلة جدا وأحتضنها وليد وقبل يدها
وليد مبروك يا حبي
واخذ شاكر ملك:والله مابيصير هيك الصغار يتزوجون وأنا قاعد جمبك هون
ملك:شنو هاد انا صغار أنت رجال كبير
شاكر:بقي كده طب ايه رأيك مش هستني السنة الجاية وهنجوز السنه دي
ملك:مابيضير انا لسه ثلاث سنوات حتي يبقي باقي سنتين
شاكر:خلاص نستحمل السنه دي شايفه الواد تحمد شايل أبنه وأنا قاعد كده غلبان يخلصك كده
ملك:إيه يخلصني
سهيلة:أنت عاملي فيها عريس ببدلتك دي وسايبلي الواد مش ده نتيجه عملتك يبقي تشيله
احمد:لا هي عملتي لوحدي مانتي مشتركه معايا في الجريمة
سهيله:طب خد أما أسلم علي العروسة
احمد:تديه لجده ولا لتيته شوفي مديكي اختيارات أهو
سهيله:شكرا عن إذنك ومحروم من المراجعات ءبقي شوف هتخش الإمتحان إزاي
احمد:لا سوسو إلا المراجعات هاتي الواد يامفترية بتمسكيني من إيدي اللي بتوجعني فينا من الضرب تحت الحزام
سهيله:أيوه كده أتعدل كل الوسائل مباحة في الحرب ياعم النحنوح عاملي فيها عريس وماشي يسلم خد ابنك عرفه بالمعازيم
وأنتهي الحفل وكل أنطلق إلي طريقه وذهب العروسين الي شقتهما
ويبدءان حياتهما بركعتين لله ليبارك لهما في زواجهما
وليد كلما اقترب منها تخاف
إيه ياحبيبتي يلا نخلي الحلم حقيقة
هبه :لا وقفزت علي السرير تجري منه
وليد بعدما غضب تعصب عليها وبعدين أحنا هنلعب ولا إيه والله لو ماأتعدلتي وعقلتي لهرنك علقه ويبقي اول واحد يرن مرات علقة في ليله دخلتهم فجلست خائفة علي السرير فاحتضنها وطمأنها وأنا هضربك بردو يامجنونه أنت مش عارفة أنا بحبك أد إيه وقبلها قبلة ذابت فيها
..........................
وفي اليوم التالي ذهبوا يهنئون
سهيلة:نحن السابقون وأنتم اللاحقون فهمتي ياختي عادلك الشريط ولا سف منه
هبة:فهمت ياختي
ملك:ايه خلالك الحلم حقيقة
هبه:دا الحلم مايجيش في اللي عمله حاجة دا كان عاوز يضربني كمان
ملك:هي حصلت للضرب
هبه:لا هو كان تهديد بس عشان أهدي
سهيله:والله الواد أحمد ده له الجنه دا اللي عملته فيه فوق طاقة البشر كان هيتشل يومها مني يا حبيب امه
الملاك الحزين
الحلقه اثنان وعشرون
شاكر يدق الباب علي ملك كالعادة.
يلا عشان أوصلك قبل ماأروح الشغل و تنزل ليوصلها ويقول لها لماتخلصي رني عليا وبالفعل هاتفتة بعد انتهاء يومها بالجامعة
فوصل شاكر معلش ياملوكتي هاخدك بس الموقع المهندسة عزه أتصلت وعوزاني ضروري وأبقي أوديكي البيت ماشي حبيبي
ملك:ماشي
و ذهب للموقع هتخليكي ولا تيجي معي
ملك :لا جايا معك
عزة:أيه ده عصر السرعة وتضحك ماتخيلتش هتيجي بسرعة كده
شاكر:أنا أقدر أتاخر أنا سيبت اللي في أيدي وجيت جري قلت مش هتطلبيني إلا لو في مصيبة
عزة:تضحك لا مش لدرجة مصيبه الحمد لله
وأخذت عزة تحدث شاكر والأخر نهي معها وأخذ ملك أحاطها بذراعه وذهب
ملك:بعد يدك عني وإياك تلمسني تاني ووأضبحت في قمة غضبها منه ولا تطيق لمسته او حتي تستمع لكلماته
شاكر :فيه إيه بس ياحبيبتي
ملك:حبك برص وعشرة خرس ماتقول حبيبتي علي لسانك
طلقني أنا مابدي اياك
عمي قال لو مابدي إياك بيطلقني منك
شاكر:هو إيه الجنان الرسمي ده في إيه ماتفهميني
هو أي هبل وخلاص
ملك مافي شيء بدي تطلقني مابدي أشوفك ولا اسمع صوتك
ووصلا إلي الفيلا وجرت إلي حجرتها وجري شاكر وراءها ودخلت ترمي نقابها وعباءتها
فدخل شاكر خلفها وأغلق الباب
ملك:أنت شنو تدخل عليا وتسكر الباب أطلع برة مابدي إياك طلقني
شاكر:طب في إيه أفهم وأطلقك
ملك مافي شيء مابريد أشوفك أمامي طلقني وتبكي
اخذها شاكر في احضانه وهو يمسد علي شعرها.
طب أهدي بس ياحبيبتي وأنا هعملك كل اللي عوزاه
في حد يطلق روحه عقله قلبه أنا مقدرش أعيش من غير حورية الجنة بتاعتي
ملك:أبقي روح أتزوح شنو أسمها هاد عزة اللي صاير بتهزر معاها
شاكر يمسك ذراعيها ويجعلها أمامه هو في حد يملي عيني غير ملوكتي حبيبتي
ملك:وأنا مابريدك
شاكر:يووووووووه
شوفي بقي لعب العيال ده مابحبوش هتخلصي أمتحانات ونجوز ولو ماسمعتيش الكلام وعاندتي هكسرلك دماغك دي طالما الذوق مش نافع معاكي
ويلا هاتي كتبك وتعالي
ملك:ماني مذاكره دا الحين
شاكر مسك ذراعها بقوة أنا قولت هاتي كتبك وحصليني مش عاوز مناقشة ولا رغي كتير
ملك:حاضر سيب ذراعي
وأخذت كتبها وأرتدت عباءتها ونقابها حتي تمر في الممر الموصل لحجرته لأن كريم مازال بالمنزل
ودخلت وراؤه .
خشي وأقفلي وأقلعي النقاب ده
ملك:ماني قالعة
شاكر بغيظ طب اهو والعباية كمان أهي أعترضي بقي
هو إيه الجنان اللي أنتي فيه ده أنهارده
ملك:أني ماني مجنونة أنت اللي قليل الأدب أنت والست زفتة بتاعتك اللي نازلين ضحك ولا أكني موجودة ولا أكني مرتك
شاكر:يعني هو ده الموضوع غيره .
ملك:هاد مانو غيره واش تكون هاد عشان أغير هاد إحترام
شاكر:يمسك ذراعها بقوة انتي أتهبلني في نفوخك أنا محترم غصب عنك وإحنا عملنا إيه يعني ما الكلام قدامك وأنا لو عاوزها ماكنت أجوزتها
لكن أنا ماحبيتش غيرك للأسف
ملك:ولشنو أسف بتطلقني وترتاح
شاكر:انتي أجننتي أطلق مين. أنا بحبك فاهمة وقبلها فابعدته بعد عني ماني طايقتك
فجذبها شاكر من وسطها بس أني طايقتك وقبلها مرة أخري ولم تستطع أن تتنصل منه فقد احكم قبضتة عليها ثم تركها فخفضت راسها لأسفل من الإحراج
شاكر:ممكن نذاكر بقي
شوفتي بقي قطعتيلي زراير القميص وخلعه ورماه عليها
خدي بقي أتصرفي فيه تصلحيه زي مابوظتيه
علي مالبس غيره
انزلي دوري ع الزراير يلا
الملاك الحزين
الحلقه الثالثه والعشرون
نزلت تبحث ملك علي الزرار ونزل معها شاكر علي الءرض واثناء البحث وجدته ينظر إلي صدرها فقد كانت ترتدي توب حمالات وجينس تحت العباءه التي خلعها لها عنوه
فقامت مفزوعة من نظرته ووضعت يدها علي صدرها
ملك:أنت قليل الأدب كيف تبصلي هيك
شاكر قام أمامها بصدره العاري مش مراتي ولا نسيتي أنا جوزك أشوف من مراتي اللي عاوزه وهو يمسك يدها ويجذبها إليه ويقبلها ثم فتح الباب فجأة
وإذ بمنصور يدخل فجأة وينادي
يا شاكر
فوجدهم هكذا فقال نهاركم أسود بتعملوا إيه
شاكر:إيه ياحاج أنت جاي تقطع علينا ولا إيه مش مراتي أنت نسيت أنت كمان أيه العيلة اللي فاقدة الذاكرة دي هو أنا بس اللي فاكر
منصور:وأنا اللي بقول عليك عاقل وكبير تعمل كده دي الأمانة اللي أستأمنتك عليها
شاكر :ياحاج مافيش حاجة لده كله
ملك:والله يا عمو زراره أتقطع وكنا بندور عليه وأنا بريد اطلق وهو مو رايد يطلقني
منصور:أنت تسكتي خالص واللي عاوزه تتطلق تلبس لجوزها كده بتغريه عشان يطلق
ملك:والله هو اللي نزع جلبابي عني
منصور :كمان نزع أنتم عاوزين تفضحونا أنت تخلصي أمتحاناتك الأسبوع ده وتجوزوا فورا أنا مش ناقص فضايح
شاكر:أبوسك ياحاج هو ده الكلام مايجبها إلا كبارها
دا أنا بقنع فيها بقالي 3 ساعات ياراجل وأنت جيت خلصت اليلة في ثانية والله لتجيب بوسة
ملك:والله بريد أتطلق عمو
منصور:بعد اللي شوفته ده وعاوزه تطلقي
ملك:والله ماسوينا شيء
منصور:الجواز كمان أسبوع
شاكر:تعالي لجوزه ياحبيبتي هي خلصت خلاص
ملك:وأني ماني بريدك
شاكر :بس يا بتاعة عزة دا أنت النار هتاكلك من ساعة ماشوفتيها
ملك:أني مافي شيء بياكلني أنت إللي قليل الأدب وعينك زايغة
شاكر:يابنت أتلمي بقي دا أنت عارفة إني عمري مابصيت لحد غيرك من ساعة مالمحت السما الصافية دي والدنيا غيمت عندي ومابقتش شايف غيرك
ملك:أنا بريد أذهب لهبة
شاكر: خلاص بكرة أوصلك لها
أقعدي بقي ضربتي اليوم نذاكر بدل ماهتسقطي
...............
ذهبت بعد الامتحان لهبة
تبكي في حضنها بريد أطلق وعمي بيريد يزوجني الاسبوع الجاي
هبه:ليه بس ياحيبتي دا شاكر بيموت في التراب اللي بتمشي عليه
ملك:لا هو موبيحبني هو بيضحك علي وبيعاملني علي إني صغيره مو بفهم
هبه:والله ياملك أنا عارفة أخويا عمره ماحب في حياته غيرك
ملك:بس أنا مو بحبه
هبه:فاكرة لما كنت رافضة وليد ولحد جوازنا كنت بعمل فيه إيه وشوفي دلوقت بموت فيه وطلع راجل بصحيح وبيحبني جدا وجبت منه واد قمر شبهه
إدي نفسك فرصة ياملك والله شاكر عسل وأمور وبيحبك ويتحب
الملاك الحزين
الحلقه الرابعه والعشرون والاخيره
كريم:شوف بقي لو ماخطبتش ساره هنتحر أنتم حرين أنا خلصت تانية وداخل تالتة نتخطب السنتين دول تكون هي دخلت كلية وخلصت تانية نبقي نجوز
منصور:ماشي ياعم كريم أما اشوف أخرتها .
وفعلا ذهب منصور وتقدم كريم لسارة واتفقوا الخطوبه بعد شهر لما يخلصوا من جواز شاكر ويرجع من السفر لانه سيذهب أسبوع شارم
.................
عملو فرح اسلامي لانها منتقبه الرجال في مكان والسيدات في مكان يفصلهم ستار
ودخل العريس عند عروسه وقبلها وجلس بجانبها ومال عليها ايه القمر ده والله ده انتحار لما ابقي انا والقمر ده في حجرة واحده
ملك:بعد عني وماتلمسني
شاكر:احنا هنفضل متخصمين كده كتير
ملك:ايه ومو هنتصالح ابدا
واستمتع الباقين بالحفل سهيله حامل وابنها الاول يلعب وسط المعازيم وهبه تحمل طفلها وتعطيه لوليد من فتره لأخري وهي تأخذه منه فتره
واخذ العريس عروسه الي شارم
وذهبا الي الاوتيل
ملك:لو كنت مفكر انك نفذت اللي في دماغك تبقي غلطان انت مانك زوجي
فاقترب منها شاكر:يعني انتي عاوزه ايه دلوقت
ملك:ماتقرب مني ولا تلمسني
شاكر :يعني ده اللي انت عوزاه
ملك:ايه
شاكر :خلاص ماشي انا هسببك يومين ومش هضغط عليكي بس مش هستني كتير يلا روحي غيري انا داخل اخد شاور عشان تراب الطريق واما اطلع ابقي ادخلي
ودخل اخد شاور وخرج متدثرا بقوطته فدخلت هي الاخري كان هو قد ارتد ي ترنجه وتمدد علي الفراش فخرجت بقميص نوم تجفف شعرها وهو ينظر اليها ثم قام من الفراش وامسكها من الخلف
شاكر:نفسي اعرف دماغك دي فيها ايه
وايه الجنونه اللي جاتلك دي
ملك:مو قلتلك بعد عني
شاكر: جعل وجههاأمامه انا اقرب وابعد بمزاجي لو مراعي احساسك دا مش ضعف مني انا لو عاوز اخد منك اللي عاوزه هاخده وقبلها وتركها وذهب للبلكونه
انهت تمشيط وتجفيف ودخلت تنام وبعدها دخل نام واحتضنها من الخلف فاحست به وبكت
فادارها ناحيته انت بتبكي ليه ياحبيبتي فدخلت في حضنه كطفله صغيره واحتضنها بشده ومسح علي شعرها انا عمري ما هغصبك علي حاجه يا ملك
فنامت في حضنه آمنه
واستيقظت وجدته ينظر اليها صحي النوم ياملكوتي
ملك :صباح الخير
شاكر :انا هطلب الفطار علي ماتدخلي الحمام عشان افسحك في شارم ونتغدي بره
ملك:انت مو زعلان مني
شاكر :انا ازعل منك حد يزعل من نفسه من روحه
ملك:حتي بعد اللي عملته فيك
شاكر:وانتي عملتي ايه يعني يلا خشي خدي حمامك
واتصل به والده :عامل ايه
شاكر:انا مش عاوز اضغط عليها وسايبها براحتها
والده:ربنا يكملك بعقلك يابني
انت عارف احنا اتفقنا نسرع في الجواز عشان عاوزها تبقي معاك وتاخد بالك منها
شاكر:ربنا يخليك لينا
...................
فخرجت ملك واثناء مشيها اتكعبلت في السجاده فوقعت في حضن شاكر الذي احتضنها بحنان وامسك بذقنها ليرفع راسها اليه وقبلها قبله لم تستطع مقاومته فهي ايضا عشقته ولكن ظلت تقاوم لاخر نفس
.....................
عاد الزوحان من السفر وتلقوا التهاني
هبه:ايه اخبار الوحش معاكي
ملك:بس يابت دا انتي اللي وحش هو فيه ف طيبه شاكر وحنيته
هبه:طب ياسيتي الله يسهله ربنا يهني سعيد بسعيده
سهيله :ماحدش عاوز الواد بن احمد ده ويديني بداله تكييف
هبه:هو بن احمد بس
سهيله:الواد ده بالذات بن احمد لوحده خدني علي خوانه انما البت اللي جايه بنتي حبيبتي
هبه:الله يكون في عونك يااحمد ياحبيبي
يلا بقي نجهز لخطوبه كريم
وفعلا تمت خطبه كريم علي ساره الذي اول ما استقبل عروسه حملها الي البيست ليرقصان سويا والجميع فرحين وعندما شاهدت ملك عزه ذهبت تجري تتأبط شاكر الذي نظر اليها بحب وقبل يدها
والله عزه دي غاليه عندي اوي دي عملت معانا شغل جامد
ملك:والله خليها تنفعك وحاولت تزيل يدها فامسكها بقوه بحبك وانت غيران
وانتهي الحفل وكل ذهب الي بيته مع زوجته واولاده
وهكذا انتهت قصتنا أرجو ان اكون رسمت بسمه علي الشفاه
0 تعليقات