المقدمه
احيانا نخطط لشيء ثم تسير معنا الامور لشيء اخر تماما ونتصور ان الحياه توقفت بنا وعجلاتها لن تدور بنا مره اخري
ولكنها تبدا بنا حياه جديده
ليقتحم احدهم اسوارك وتبدا العجلات ف الدوران مره اخري
لاتدري لعل الله يحدث بعد ذلك امرا
من انت لتقتحم احلامي
من انت لتقتحم احلامي
الحلقه الاولي
ظلت طوال الليل تحتضنه وتلمس جبهته وتقول طارق انت سخن اوي اعملك كمادات
وهو يقول لا انا سقعان ماتبردنيش اكتر
فتقول طب اجيبلك حبايه تخفض الحراره وهو يرفض
الصبح هبقي اخد نامي بس انا عاوز انام عشان ورايا شغل
ثم استيقظت علي صوت شنطتها تقع علي الارض فتحدث صوتا والباب يغلق بشده فتقوم مسرعه لتجده امامها
فتقول من انت
فيرد انا المهندس طارق انتي اللي مين
انا الدكتوره نادين
..........................
فلاش باك بقي عشان الحبايب عشان انا نفسي مش فاهمه في ايه
نادين طالبه دخلت طب ف السنه الاولي بعد ان جابت مجموع كبير وهي تعيش مع اختها وزوجها بعد وفاه امها وابيها وسفر اخيها وهم عاءله فقيره تعتمد علي معاش والدها يعينها في مصاريفها واحيانا اخيها يبعت لها لان الطب مصاريفه كتيره
نادين :ادعيلي يا نورا ياحبيبتي انهارده اول يوم ليا ف كليه الطب ادعيلي ابقي دكتوره مشهوره
نورا:ربنا يحققلك كل اللي تتمنيه وتبقي اشهردكتوره ف مصر
...................
عادل طالب ف اولي طب والده دكتور مشهور وصاحب مستشفي استثماري ووالدته من الطبقه الراقيه ويعيشون في فيلا
عادل:عاوزه حاجه ياماما
انا رايح الكليه دعواتك بقي المشوار طويل ف طب لسه بنقول ياهادي
ناهد:ربنا معاك ياحبيبي وتبقي زي بابي دكتور مشهور
عادل:ان شاء الله دعواتك معانا انا ماشي بقي هتاخر
اخد سياارته ليدخل بها الكليه واثناء ركنه للسياره تحتك سيارته بنادين
نادين:مش تفتح طالما مايتعرفوش تسوقو بتسوقو ليه وتقرفونا معاكو
فترجل باسم من السياره
عادل:حلمك علينا ياانسه شويه انا اسف والله كنت بجيب الموبيل وماخدتش بالي
نادين:اسمي الدكتوره مش ياانسه مش بلعب معاك
عادل:اسفين يادكتوره معاكي فضله خيرك الدكتور عادل
نادين:طب خلاص خلاص عفونا عنك طالما زميل دراسه
عادل:وانا اسف مره تانيه والله ماقصدتش
فاحرجت وغضت بصرها ومشيت
نادين فتاه محتشمه وملتزمه بعض الشيء
وعادل شاب محترم مجتهد وطويل وجذاب
دخل عادل بعدها للمحاضره ليجدها معه ف السنه الاولي
وهي احرجت عندما راته معها ف نفس الدفعه
..............................
لم يتطورالوضع بينهما الا بعد شهور كانت نادين
تتناقش مع صديقتها
نادين:الاناتومي هيجنني
ندا:علي فكره عادل معاه مذكره واللي عاوز بيقوله يصورله نسخه
نادين:بس اتحرج ومالقيتش الا عادل بعد الطريحه اللي ادتهاله اول يوم دا انا بحترت بكرامته الارض
ندا:هو زوق ومحترم وزمانه نسي فين من كام شهر من ساعه مادخلنا بس بيقول مذكره كويسه ومش هيعدي الا اللي معاه المذكره دي هي كام بس حلوين رضا ندخل بيهم الامتحان بدل مااحنا بهايم كده
نادين :خلاص هقوله وامري لله
......................
انتظرت نادين مكان ركنه سيارته
وعندما خرج
نادين :لو سمحت يادكتور ممكن تعمل حسابي معاك ف مذكره الاناتومي
عادل:من عنيا الاتنين يادكتوره انتي تؤمري
نادين:الامر لله وحده
جزاك الله خيرا
عادل:جزانا واياكم وانطلقت وهي لا تنظر اليه وهي تحدثه فهي تغض بصرها
اتي عادل ووضع المذكرات علي البينش اللي كان قايل ع المذكره يجي ياخدها من ع البينش
وفعلا اخذ كل واحد مذكرته وكان عادل مشي
نادين:هو راح فين ده هو هيبقشش علينا مش ياخد حقها
المهم خرجت نادين وجدته مع بعض اصدقاءه
نادين من بعيد بعض الشيء
لو سمحت يادكتور عادل
احمد:ايوه ياعم ماشيه معاك انت لحقت تشبك
عادل:بس ياد انت هو هنهرج ولا ايه
وذهب لهامتنرفز:فيه ايه بناديلي دلوقت ليه
نادين:وانت بتشخط فيا كده ليه انا جايه اديلك حق المذكره انت هتباشش عليا
عادل:يعني بتناديني من وسط اصحابي عشان تديني خمسه جنيه مش واخد حاجه يلا امشي
نادين:مش همشي الا لما تاخد فلوسك انا مش بحب حد يدفعلي حاجه
نادين:مش ماشيه او خد مذكرتك مش عاوزه منك حاجه
عادل:خلاص هاتي الفلوس واخلص دا انتي عيله
نادين:خد وانا مش عيله ومش هقولك علي حاجه تاني حتي لو هسقط
رجع الي اصدقاءه
احمد:ايه الغيبه الطويله دي عاش من شافك ياراجل
دااحنا كنا هنمشي ونفسحلك المجال مع الموزه
قصدي الضاكتوره
باسم:ماتتلم يلا بقي عبو شكلك هي الحفله عليا ولة ايه انت فاضي انهارده وماواركش غيري ولا ايه
وليد:بصراحه فاضيين كلنا ومش لاقين غيرك نحفل عليه اصلنا غلابه ماحدش بيسال فينا انت اللي حبيب ياعم ماشيه معاك
عادل :اللهم طولك ياروح اناماشي بدل مارتكب جريمه بصوت الليمبي
من انت لتقتحم احلامي
الحلقه الثانيه
ذهب عادل الي فيلته ليفكرفيما حدث
ايه البت دي غبيه هتبوظ سمعتها بعفويتها وطفولتها البريئة دي وقعت نفسها ف مشكله بعملتها دي وخلت الشباب يظنو فيها حاجه تانيه واني علي علاقه بيها
بس انا كنت رذل وقسيت عليها واتنرفزت عليها وطلعت اللي عملوه فيا عليها وهي مالهاش ذنب انا عمري ماكنت كده مع حد او اخد ذنب حد بحد تاني
انا لازم اعتذرلها انا عمري مازعلت حد مني
وقرر ان يتاسف لها غدا
..................
وجلست بحجرتها تكاد تبكي
ايه ده انسان فظيع لا يطاق انا اللي غلطانه اني قلتله يصورلي المذكره كان المفروض ارميها ف وشه
وبيزعقلي كمان هو فاكر نفسه مين دا انا لولا ف الكليه كنت بهدلته انا يتعمل فيا كده ويقولي عيله انا
.................
ف اليوم التالي
ذهبت لتاتي بطعام لها فوجدها بمفردها فذهب اليها
عادل:لو سمحتي يادكتوره
نادين:نعم جاي تواصل وصله الخناق بتاعه امبارح
عادل:انا اسف والله ماكان قصدي والله كنت خايف عليكي انتي ماتعرفيش الشباب عملو ايه معايا بسبب انك ناديتي عليا وكنت جايلك مخنوق من كلامهم وعشان قالو عليكي كده فمعلش والله سامحيني انا اصلا هادي وعمري مابتنرفز بس الموقف حقيقي والكلام اللي قالوه خلاني اضيقت عشانك فاقبلي اعتذاري
احست نادين بالاحراج من ادبه واخلاقه
نادين:انا اللي اسفه لو سببتلك اي حراج مع اصحابك
عادل:يعني صافي يالبن
نادين:حليب ياقشطه
عادل:طب تسمحيلي اعزمك علي حاجه ساقعه تبلعي حتي الاكل اللي ماعزمتيش عليا بيه ده
عشان احس انك مش زعلانه لاني والله مضايق من امبارح عشان زعلتك واتنرفزت عليكي
نادين باحراج اسفه اتفضل معلش ماخدتش بالي
عادل:الف شكر
نادين:بس معلش مش هقدر اقبل تجبلي ساقع انا اسفه بس مش معناه اني زعلانه منك بس سامحني ماقدرش اقبل منك الساقع
عادل وانا مش زعلان براحتك عن اذنك
..........................
في نجع من النجوع بالصعيد يسكن طارق وهو بكليه الهندسه ولكنه من عائله متوسطه يسكن مع امه في منزل دورين الاول شقه ليس بها احد والتانيه بها امه وهو معها وله اخت متزوجه في قريه اخري
طارق:ايه الموزه اللي داخله علينا دي ياشباب هي كليه الهندسه احلوت كده ليه
ذهب طارق الي ضحي باي حجه ليبدا معها الكلام
طارق:لو سمحتي ياباشمهندسه ممكن كشكول المساحه بتاعك لو سمحتي
ضحي:بس هو مش معايا انهارده
طارق :طب ممكن لو سمحتي تجبهولي بكره
يخليلك كل غاليولا يرميكي ف ضيقه
ضحي:هههه خلاص خلاص انت هتشحت ولا ايه هجبهولك بكره
طارق:تشكر ياهندسه سلاموز
........................
.طارق ف حجرته يفكر ف ضحي يخرب بيتها صاروخ ولا ضحكتها
انا ضعت خلاص
..........
ف اليوم التالي جاءت ضحي فنط امامها طارق
اتاخرتي كده ليه عليا انا هنا من الفجر
ضحي:ليه بتوزع لبن
طارق:سكر ياخواتي جبتي الكشكول
ضحي:اهو بس مش تنام عليه تجيبه علي طول
طارق:داانا مش هنام بس داانا هخدو ف حضني
وهكذا تعرف طارق بتاع الصعيد مع زميلته ضحي
وتعرف عادل ونادين ف القاهره
وبدات علاقه كل ثناءي تتزايد شيئا فشيئاً
من انت لتقتحم احلامي
الحلقه الثالثه
احب طارق ضحي واصبحا سويا ف الكليه ومعروفين كثناءي حتي تخرجو
وذهب ليخطبها
ابو ضحي: وانت من عيله مين وعندكو ايه اطيان
طارق:انا المهندس طارق الرشيدي والدي كان انسان بسيط وتوفي لنابيت انا وامي عايشين في هو علي ادنا اوضتين وصاله وفي شقه تحت فاضيه بس انا مش هسيب والدتي لواحدها هنعيش معاها وانا مسكت شغل كويس ف شركه وشويه بشويه هبني نفسي
ابوها :طب سيبني افكر
واستاذن طارق ومشي
ابوها:انتي ايه اللي جيباه ده يابت
ضحي:انتي هتعرفي تعيشي ف النجع بتاعهم ده ولا هتعيشي مع امه
ضحي:انا الصراحه ماتكلمتش معاه ف ظروفه بس طبعا لايمكن اعيش مع والدته وشقه اوضتين وصاله كمان لا طبعا
ابوها :انتي جالك محمد بن سالم بيه حسب ونسب وجاه ومال هتعيشي بصحيح
ضحي:اللي تشوفه يابابا
..............
ضحي:انا اسفه ياطارق بس في واحد بن صاحب بابا غني اوي متقدملي وبابا وافق ورفضك عشان امكانياتك ضعيفه
طارق:وانتي بعني القضيه من اول قلم كده
ضحي:انا مقدرش استحمل العيشه دي انا بحسب هتجبلي شقه ف المدينه لكن ف القريه ومع مامتك صعب
طارق:امال ارمي امي يعني خلاص براحتك انتي اللي اخترتي واللي يبعني ابيعه
ومن هذا اليوم وقد قاطع طارق النساء ويتعمد ان يتعامل معهم معامله سيئه
............................
اما نادين وعادل فهو احب نادين واحبته
وقرر ان يخطو خطوه جاده ويذهب لاختها وزوجها يمهد قبل ان يقول لاهله
وفعلا ذهب للتعارف باختها وزوجها ورحبو بيه جدا
وكانت طايره نادين بباسم طير
.........................
وقرب انتهاء العام الاخير ذهب عادل لامه وابيه
عادل:انا قررت اجوز نادين زملتي ف الكليه
امه:طب كويس من عيله مين
عادل:والدها ووالدتها متوفيين وكان موظف بسيط وعايشه مع اختها وجوزها ف حته شعبيه
امه:انت اتهبلت ياعادل عاوزنا نناسب الاشكال دي ومين خال وخاله عيالك انت اكيد مجنون دا بدل ماتتجوز واحده ترفعك وتبقي مستوانا تجيب واحده من الشارع
عادل:ايه الكلام ده ياماما ماهي دكتوره
امه:ولو ايه يعني بس اصلها وفصلها ايه
انا قلتها كلمه لو اتجوزت البنت دي لا انت ابني ولا اعرفك
عادل:ياماما ماتمسكنيش من ايدي اللي بتوجعني انتي عارفه مش هعمل حاجه الا برضاكي انا بحبها فعلا
امه:الموضوع خلص وانا شيفالك بنت دكتور صاحب والدك وعنده مستشفي صدر وهي اصغر منك بدل اللي معاك وممكن تبقي اكبر منك كمان ف السن
عادل:انا لو ماتجوزتش نادين مش هجوز غيرها
امه:مش مهم بس مش هتجوزها
...............
عادل؛ انا اسف يانادين حاولت معاهم بكل الطرق والدي ووالدتي مش موافقين انا مش هعرف اعيش من غيرك انا قررت اسافر امريكا وابعد خالص
من انت لتقتحم احلامي
الحلقه الرابعه
نادين ذهبت لاختها تبكي عادل تخلي عني وهيسافر اهله ماوافقوش وهو مش ممكن يجوزني بدون رضاهم انا خلاص اتعقدت مش عاوزه احب ولا اتحب تاني مش عاوزه اتوجع تاني
انا هحاول اشوف شغل ف اي مكان بعيد لااعرف حد ولا حد يعرفني مش عاوزه اشوف حد
اختها:وتسبيني يا نادين :ماتخافيش هاجي اشوفك اجازات وهكلمك
.................
ذهبت لدكتور من دكاترتها ف الكليه
كانت تعلم انه من بلد ف الصعيد
نادين:لو سمحت يادكتور عاوزه اشتغل ف مكان بعيد ارجوك من المناطق الناءيه لو تقدر تساعدني
الدكتور:حظك حلو احنا بنعمل مستشفي بالجهود الذاتيه وهنستلمها السبت ممكن تيجي وتشتغلي معانا انا هبقي مدير المسنشفي هي ف النجع بتاعنا
خلاص اديني العنوان وانا ابقي اجي لحضرتك واجيب اوراقي هناك انا هبقي هناك الجمعه عشان نستلم السبت من المهندس المفروض يمضي بالاستلام من العمال ويسلمهالنا
واعطي لها تليفونه وعنوان المستشفي
....................
نادين:ايوه يانورا انا خلاص اتفقت مع الدكتور وعاوزه اروح الاول الجمعه وهو هناك اشوف النظام وهلاقي سكن ولا السكن ف المستشفي ولا هعمل ايه وهتبقي مناسبه ولا لاء
هاخد معايا شنطه فيها حاجات بسيطه علي مااشوف وضعي ايه هناك ومناسب ولا لاء قبل مااقدم ورقي واشتغل وبعدين اسيبه هتبقي مش ظريفه
نورا:وايه جابرك بس مانتي قاعده معانا
نادين:معلش حبيبتي انا عاوزه اغير كل شيء ومناظر وكل حاجه
نورا:براحتك انتي ادري بمصلحتك
....................
اخذت نادين شنطتها وذهبت الي النجع حيث المشفي
ووصلت بعد ساعات طويله قرب المغرب
واتصلت بالدكتور
نادين:ايوه يادكتور انا لسه واصله المسافه طويله اوي
الدكتور:دلوقت طيب انا جايلك حالا
وجاء الدكتور
المستشفي في مكان شبه صحرا هي اتشطبت ولكن خاليه الا من كنبه ف حجره للعمال
ولكن لا احد بها فالمفروض اتسليم غدا
الدكتور:انا اسف يادكتوره نسيت اقولك حصلت مشكله ف تسريب المايه واتصلت بالمهندس يجيب العمال بكره ويجي يشوفها
معلش نسيت خالص انك هتيجي
وانتي جيتي وخري ومافيش مواصلات حالا
وانا المدام والولاد ف القاهره مش هنا مش هقدر اخدك البيت عندي انتي عارفه احنا بلد صعيدي
نادين:طب وبعدين اعمل ايه
الدكتور:بصي انتي تنامي معلش هنا انهارده ف الاوضه اللي فيها الكنبه والصبح تمشي قبل العمال علي 9 لو هيجو او عشره وماتخافيش ماحدش بيجي هنا اصلا لام مافيش لسه حاجه تتسرق يادوب الغفير بيشقر ع المكان فامان ماتخافيش
نادين :خلاص ماشي وهحاول اشوف اي مكان لما اجي هنا تاني
وفعلا دخلت الحجره التي بها الكنبه وهي بها مواسير الماء ولكن قبلها ذهبت للحمام وتوضات ثم ذهبت للحجره وفتحت بالمفتاح لتدخل ويغلق عليها الباب فليس به اوكره والمفتاح من الخارج
نادين وبعدين بقي كده اتحبست انا هصلي وانام مش قادره وبكره اقوم البس ولما يجي حد يفتحلي واخرجت قميص جل قصير لان الجو حار جدا ولا مراوح ونامت لتحلم هذا الحلم في اول القصه وهي لاتعرف من هو طارق الذي تنام تحتضنه وعنده حراره وسخن
...............
الدكتور:ماتنساش ياباشمهندس معندنا بكره عشان تشوف التسريب
طارق:حاضر يادكتور عنيا لو هغير المواسير كلها ماتقلقش
..............لياتي طارق مبكرا قبل العمال
ويفتح الحجره بالمفتاح ليعرف التسريب
ويدخل مسرعا ليصطدم الباب بالشنطه فتقع ويرتد الباب مغلقا وتستيقظ نادين لتصيح انت مين
وهو يرد انا المهندس طارق
انتي اللي مين وايه جابك هنا
نادين:انا الدكتوره نادين وهي تحاول ان تاتي بشيء يسترها فهي ترتدي قميص جل قصير حمالات
من انت لتفتحم احلامي
الحلقه الخامسه
طارق:انتي جيتي هنا ازاي وايه دخلك هنا
نادين:انا الدكتوره اللي هشتغل هنا مدير المستشفي قالي هيستلمها انهارده ونسي يقولي ع التسريب وانه اتاجل التسليم وانا جيت اشوف هاجر شقه ولا هنام هنا ولا ايه النظام قبل مااشتغل وهو الي قالي انام هنام للصبح عشان مافيش مواصلات بليل
طارق:تقومي تنامي كده افرضي العمال اللي فتحو عليكي كانو قطعوكي
المهم دلوفتي البسي لو حد جه وشافنا هتبقي فضيحتك بجلاجل وهتطلعي عليا سمعه هباب
انت خايفه كده ليه يعني هعملك ايه
نادين:طب اطلع بره
طارق:هو انتي غبيه مش شايفه ان الباب اتقفل علينا وبحاول ادور علي حاجه افتحه بيها كاهو لو مفتوح كنت طلعت مش هستني اذنك
نادين :ايه غبيه دي انت قليل الادب
طارق:يمسكهة بقوه بت انتي اتهبلتي ولا ايه
نادين:بته تبتك انا دكتوره
طارق:علي نفسك ياماما مش عليا
طب لف عشان البس
طارق:ياسلام ع الامخاخ يعني بعد ماشوفتك كده مكسوفه اما تلبسي
واخذ يبحث عن اي شيء يفتح به الباب دون جدوي
ثم التفت لها ونظر اليها واقترب منها
نادين:في ايه هتعمل ايه احترم نفسك
طارق:معلش انا اسف ف اللي هعمله بس ماتفهمنيش غلط واقترب واخذ البنسه التي تمسك بها كحكتها فانسدل شعرها الاسود ولم يعيرها اهتمام وذهب يضع ورقه ملقاه اسفل عقب الباب ويحاول يوقع المفتاح عليهة ليسحبه ولكن دون جدوي
فخبط بقبضه يده علي الباب كانت ارتدت ملابسها
نادين :هات بنستي
طارق:خدي انا عارف طلعتيلي من انهي مصيبه
نادين:انت اللي جاي بدري الدكتور قالي هيجو 9 او 10 عملت حسابي اقوم 8 وامشي انت اللي جيت بدري
طارق:حظ امي الهباب جيت اشوف في ايه قبل العمال عشان اظبط الشغل هيعملو ايه واقولهم
قال يعني لازم تحطي الشنطه كده
نادين:وانت لازم تفتح الباب بالقوه دي
طارق:شششششش حد جاي اداري بشنطتك وانا هنادي عليه واخده اشغله وانتي اطلعي بره واكنك لسه جايه
وفعلا خبط طارق لياتي احد العمال ليفتح فيلتقطه طارق من ع الباب وياخذه تعالي كده نمر ع الاوض عشان نشوف التسريب منين
العامل:طب مانشوف الاوضه بتاعه المواسيردي الاول
طارق:تعالي بس نتاكد من الاوض الاول
واخذه وهي خرجت لتجلس علي شنطتها بعيدا حتي ياتي مدير المستشفي وتعلم ماسيحدث
طارق:بص بقي انا جيت بدري وسايب امي مافظرتهاش هروح عشان ماتقلقش وراجل علي طول
وهو ماشي لمح نادين تجلس علي شنطتها فلم يعيرها
وذهب لامه:معلش ياست الحبايب مشيت بدري من غير ماصبح عليكي والله رجعتلك تاني عشان ماتقلقيش وراجع تاني
الحاجه:خير ايه نزلك كده بدري
فقص عليها موضوع التسريب
طارق:اسكتي ياريتني مارحت وقص عليها ماحدث مع نادين
الحاجه:ياحبيبتي يابنتي وانت مافيش دم ولا رجوله غريبه ف البلد وتسبها ف الحته المحدوفه دي لوح
دها روح هاتها واحنا عندنا شقه تحت تقعد فيها
طارق:اروح اجيب مين صلي ع النبي ياحاجه عاوزه تلبسينا تهمه
الحاجه:والله لو ماجبتها لانا زعلانه منك ومش هكلمك دا الغريب اعمي ولو كان بصير ودي بت وبلد صعايده فين النخوه ياواد
طارق:خلاص ياحاجه لو لقيتها هقولها
الفطار اهو عاوزه حاجه
الحاجه:وانا يعني مش هعرف افطر
طارق:كفايه عليكي الغدا
وذهب مره اخري ليجدها علي شنطتها
فاقترب منها علي فكره امي عوزاكي
نادين:امك وعوزاني ليه
طارق:يلمس شعره
ابدا قلتلها ع الموقف الزباله بتاعك فقالت تيجي تاجر الشقه اللي تحت عندنا صغيره وعلي ادها
نادين:انا اللي موقفي زبااله ولاانت اللي دخلت عليا
طارق:ماخلاص بقي هترغي
نادين:رخم غتت
ع العموم ربنا يسهل لما اشوف الدكتور هنعمل ايه ابقي اروحلها
طارق:خلاص اما نخلص هوديكي لو مارحتلهاش بيكي مش هتدخلني البيت دي امي وانا عارفها
نادين:ربنا يخليها ويحفظها
طارق:امين يارب
من انت لتقتحم احلامي
الحلقه السادسه
جاء مدير المشفي
المدير:ايه ياباشمهندس
طارق:خلاص كله تمام كانت حاجه بسيطه وبكره هنسلمكو لو عاوز تجيب المكاتب والحاجه هاتها
المدير:تمام الله ينور
المدير:وانتي هتعملي ايه يادكتوره
نادين:الباش مهندس قال في شقه عندهم ف البيت هروح لوالدته لو مناسبه اخدها واروح اجيب حاجتي واجي
المدير:طب تمام كده طالما مع ام طارق انا كده مطمن عليكي
طارق:طب انا قلت للعمال هيعملو ايه هودي الدكتوره وابقي اجي اشوفهم
المدير :تمام وانا هرجع ع العصر اطمن
طارق:يلا بينا
نادين :مالوش لازمه انا بس قلت قدام الدكتور عشان مايقلقش
طارق:لا ياماما روحي قوليلها بنفسك دي ممكن تطخني لو دخلت من غيرك انتي ماتعرفيش الحاجه
ابقي قوليلها بنفسك مش تصدريني لها
استغربت نادين من طريقه خوفه من امه كالاطفال مع انه من اول ماشافته وهو يشخط وله شخصيه قويه
نادين:خلاص خلاص هاجي وفعلا ذهبت معه الي والدته
طارق :تعالي اوريكي الشقه الاول وبعدين اطلعي عشان تبقي عارفه قبل ماتطلعي للحاجه
وفعلا فتحها بها انتريه قديم وحجره بها سريرودولاب ومطبخ بسيط ولكن يكسوها الغبار
طارق:هااا اظن ماعجبتكيش
نادين:لا كويسه معقوله مش هحتاج اكتر من كده بس عاوزه تتنضف
طارق:امي زمانها كلمت سعديه تيجي تنظفها
انا هسبهالها مفتوحه عشان لماتيجي
وطلع بها لوالدته
وادخلها الي والدته في حجرتها
طارق:ياامه ياحاجه استلمي العهده اهي انا كده براءه
هخش اخد دش بقي لحسن الشقه كانت متربه واتبهدلت
امه:سعديه جايه اهي
اهلا يابنيتي ازيك ياحبيبتي
نادين:الله يسلمك يا طنط انتي ازاي صحتك
امه:نحمده يابتي
شوفتي الشقه
نادين:اه كويسه هي بس تتنظف واحط حاجتي واروح اجيب باقي هدومي وارجع
امه: والله انا قلبي انفتحلك من ساعه ماشوفتك
والله قلبي انفتحلك
نادين :والله وانا وحسيتك زي المرحومه ماما والله ماكنت هاجي ولا هاخد الشقه بس لماشوفتك حبيتك جدا
امه:ياحببتي يابنتي انتي والدتك متوفيه
نادين:ووالدي انا عايشه مع اختي وجوزها
امه:وماكونتيش عاوزه تيجي هنا ليه بقي عشان طارق
والله طارق ده كانت الضحكه مابتفارقوش بس منها لله اللي عقدته وسابته عشان مستواه ومش
غني
طارق كان خرج من الحمام ويستمع خارج الباب للحوار
طارق:ماشي ياامه رغي النسوان ده البت لسه جايه هتحكلها قصه حياتي
نادين:والله ياطنط كل واحد له اوجاعه
امه:ليه يابنتي داانتي لسه صغيره ايه اللي حصلك
نادين قصت قصتها والله انا ماحبتوش عشان فلوسه ولا كنت اعرف بن مين اصلا لكن هم اهله رفضو وهو كان محترم جدا وماجوزناش عشان عمره ماهيخالف والده ووالدته ربنا يوفقه هو هيسافر امريكا وانا قررت ابعد
ياحبيبتي يابنتي انتي بقي تقوليلي ماما طنط دا ايه
نادين:والله حاسه انك زي ماما فعلا
خبط طارق ودخل وهو يمشط شعره يعني انا مابقاش ليا لازمه ياحاجه داانا قاعد عشان كان زماني هجيت من زمان من البلد دي
بعتيني كده
امه:طب ابقي اعملها كده وسافر وانا اجيبك من قفاك ف الطياره
طارق:يجلس علي طرف السرير مقابل نادين التي تجلس بجانب امه وتحتضنها وهو يتكيء علي قدم امه
طب احترميني طاااا قدام الناس ضيعتي الهيبه ياحاجه
تضربه امه امشي ياد اطلع بره ايه جابك هنا
طارق:يقبل يدها جاي لست الحبايب عاوزه حاجه
تملس علي شعره
امه:انت ياواد شعرك مبلول وجاي قدام الشباك قوم فز
طارق:جايه تفتكري بعد مانشف ماهو مابقتش ف بالك خلاص اتركنا ع الرف
فترميه بالمخده ويقفز يجري وتضحك نادين علي طارق وامه فقد لمحت جانب اخر لطارق مع امه يختلف تماما عما يفعله معها
من انت لتقتحم احلامي
الحلقه السابعه
طارق:انا نازل يامه عاوزه حاجه
امه:لا ياحبيبي
طارق:مفاتيحك اهي واعطاها لنادين
كده انا تمام
وزمان سعديه خلصت لو عاوزه حاجه قليلها
واستاذنت نادين لتبدل ثيابها وتاخذ شاور وتصلي
واغلقت عليها بابها لاول مره لها شقه لوحدها فالوحده قاتله
ووعدت امه ان تنهي اعمالها وتطلع لها يتسامرون
وبالفعل اخدت شاور وصلت وطلعت لتاكل مع ام طارق حيث عزمتها علي الاكل معها وفعلا طلعت اكلو سويا
نادين:انا هسافر بقي يومين اجيب باقي هدومي واجي
امه:هتوحشيني اوي ماتطوليش عليا
نادين :وانتي كمان وربنا يعلم
امه: طب هاتي ورقه وقلم من عند الواد طارق عشان تكتبيلي رقمك ورقم اختك ولو في ارضي عشان اما اعوز اطمن عليكي حاضر
وذهبت لغرفته التي هي عباره عن سريرودولاب ومكتب وترابيزه مائله عليها مسطره Tوعليها لوحه بها تصميم للمواسير التي تدخل البنايه
وعندما كانت تبحث عن ورقه وقلم اذ بطارق يقف ع الباب فعندما راته صوتت
طارق:يادي النيله شوفتي عفريت كل ماتشوفيني تصوتي
ايه اللي جابك هنا
نادين:بصوت مرعوش جيت اخد ورقه وقلم اكتب تليفوني لوالدتك هي اللي قالتلي اجي هنا
طارق:خدي القلم والورقه وخدي الباب ف ايدك واياكي تيجي تدعبسي ف حاجتي تاني
نادين :رخم
طارق:بتقولي ايه يابت
نادين:بته تبتك مابقولش حاجه ياد وجريت قبل ان يفعل فيها شيء
طارق:دي هبله دي ولا ايه قال دكتوره دي دكتوره مجانين
...................
كتبت ارقامها لوالدته وتركتها ونزلت لتنام
............................وذهبت نادين القاهره لتلم مسلزماتها وتعاود مره اخري مع اتصالات ام طارق المستمره والحاحها يلا بقي يانادين وحشتيني
نادين؛ حاضر ياماما
وفعلا ودعت اختها وسافرت مره اخري واخذت ملابسها
....................................
وطلعت تسلم علي ام طارق ونزلت
.............
طارق:انا بايت ف الشغل انهارده يا امي عاوزه حاجه
امه:لا ياحبيبي شكرا
واتصلت بنادين تعالي باتي معايا طارق بايت بره
تعالي زي مانتي بدل ماتقعدي تلبسي ه مابيجيشالا الظهر هتكوني صحيتي وقومتي
نادين:حاضر ياماما
طلعت نادين ببرموده وبادي كات عليها فالبوابه مغلقه ولا احد غيرها وام طارق
وجلسو تسامرو
...............
طارق:اعملو حسابكو انهارده بيات انا وعدته هنسلمه بكره
اول عامل:لا انهارده فرح بن عمي
التاني:انهارده عزا جدي دفنت وجيت وهروح العزا
التالت :وانا فرح اختي
طارق:لا والله دا كده نص العمال فلسعو
عامل اخر:خلاص بلاش انهارده ياباشمهندس
طارق:ماينفعش بصو بقي انا هقعد مع العمال الباقيه للفجر نشتغل واللي خلعو يجو من الفجر يستلمو مننا نروح نريح ونجلكو الظهر عشان نسلم العصر ا المغرب بالكتير
العمال :خلاص ماشي
.................
.نادين :انا خلاص هنام خالص ياماما عشان كان في سفر انهارده
ام طارق:طب نامي ف اوضه طارق لاني العلاح بيخليني قتيله وبشخر مش هتنامي مني وكمان تخينه هزنوقك
وفعلا ذهبت نادين لتنام علي سريره
وعلي الفجر جاء طارق ليفتخ فيجدها علي سريره
فاخذ هدومه بشويش واغلق الباب
دا احتلال والله انام انا فين دلوقت
ودخل ياخذ شاور وخرج امام غرفته وهو يرتدي بنطال ترنج وفانله سوداء حمالات حتي يذهب ع الكنبه التي امام غرفته فلا مكان اخر
وكانت نادين تخرج لتدخل الحمام فاصطدمت به وصوتت ليغمي عليها فالتقطها قبل ان تقع وحملها للسرير
وحاول افاقتها
طارق:يلطش فيها بالقلم يفوقها ببفرفان
ياامه فوقي بقي
المهم فاقت لتجده امامها بهذا الشكل
انت ايه جابك هنا
طارق:نعم يااختي مين يسال السؤال ده انتي ناسيه انك علي سريري انا اللي المفروض اسال انتي ايه نيمك هنا مكاني
نادين بخضه:ماما نادتني وقالتلي انك بايت بره واجي ابات معاها عشان لو تعبت ابقي معاها
طارق:والله انا شكلي اللي ماجر سريري منك
انتي بقيتي عايشه ف سريري اكتر مني شكله عجبك بيدفي صح
نادين:اولا لو اعرف انك جاي ماكنتش طلعت ولا شوفت خلقتك
طارق يمسك ذراعها وهي تمر امامه
انتي ليكي عين تتلامضي كمان دا ايه اليجاحه دي
وجاءت تمشي
طارق:خدي يابت انتي طالعه كده من تحت نهارك اسود اياك تطلعي من شقتك كده تاني افرضي حد شافك يقول عليا ايه
نادين:وانت مالك انت
طارق:مش ف بيتي تبقي زيك زي اهل البيت وحريم البيت
نادين:اولاانا مااخصكش ثانيا البوابه مقفوله
وهمت بالرحيل
طارق:مش ملاحظه انك مش هامك انك واقفه قدامي كده ايه بقيتي متعوده دايما
لم تسال فيه
طارق:خدي يابت وقذف بقميص له في وجهها ترتديه الي ان تنزل فقذفته عليه مش عاوزه من خلقتك حاجه
من انت لتقتحم احلامي
الحلقه الثامنه
عندما القت القميص بوجهه غضب جدا
انتي اتهبلتي يابت صوت عالي
وذهب ليغلق الباب بسرعه قبل ان تخرج وعينه تبخ شرار
طب ايه رايك بقي مش هتطلعي من هنا الا اما تلبسي حاجه ومش هتنزلي كده وجاب الكبرتايه وحطها عليه من الخلف وحاوطها بزراعه ليقفلها عليها
واما اشوف كلام مين هيمشي وتجبيها تاني الكبرتايه ماتضربيش عليها
وكادت تمشي وتداركت شيئا
نادين :هااااا انت دخلت وانا نايمه قبل ماطلع
طارق:لا ياروحي حسيت بيكي امال جبت هدومي ازاي يافالحه ولقيتك مبرتعه ف سريري وانا هموت وانام وانا واقف حتي
دا كل اللي هامك يعني شوفت كل حاجه جت ع النومه امشي يابت واخر مره انبه اياكي اشوفك طالعه من شقتك كده تاني هدبحك
نادين:مالكش دعوه
طارق:بت ماتغظينيش شكلك مش هتطلعي الا بعاهه انهارده
ولاول مره امه تقوم ع الاصوات وتفتح عليهم
امه:في ايه ياولاد صوتكو جايب لاخر الشارع دااحنا الفجريه والناس نايمه في ايه
وايه اللي جابك
طارق:يادي النيله اروح الشغل تاني راجع بيتي ارتاح لازم اخد اذن قبل مااجي
جرت عليها نادين شايفه ياماما عامل فيا ايه
امه:انت مكفنها كده ليه يابني
طارق: ايوه كهن الحريم والدلع ده ماليش فيهالبت دي ماتطلعش من تحت بالشكل ده
امه:يابني هي مابتطلعش كده انا اللي قلتلها بدل ماتطلع تلبس وتقلع وانت اصلا مش هنا والباب مقفول من تحت
طارق:افرضي بنتك وجوزها جم ومعاها مفتاح وهي طالعه كده يشوفها كده ولاا انا وواحد صحبي فتحنا وندخل نلاقيها كده ايه ياامه مش راجل انا قدامك عشان الحريم بتوعنا يمشو كده
امه:ف دي عندك حق يابني
طارق:ياامه النفوس مش زي بعضها انتي عارفه ابنك لو شوفتها ملط مش هبصلها بس افرضي حد تاني شافها ودخل وراها وعمل فيها حاجه ودي امانه عندنا
امه:خلاص يانادين بقي هو عنده حق وخايف عليكي
نادين:بس طريقته بايخه لو يفهمنا بالعقل مش كله اوامر وشخط
طارق:طارق اعطاها ظهره امشي يابت غوري من هنا
فضربته نادين بعزم مافيها من الخلف ماشي ياد.
وجرت لباب الشقه مسرعه
ليجري خلفها يفتح الباب ماشي ياجبانه بتجري وتهربي ايه طرتي لحد الشقه مسيرك هتطلعي هتروحي مني فين اما خليتك تصوتي مابقاش انا طارق
امه:يخيبكو وانتو زي ناقر ونقير كده والله عسل يانادين ههههه
طارق:مبسوطه عشان ابنك اضرب ايه الامهات دي
طب داري اعملي قلبك واكلك ع ابنك
امه:ماهي بنتي هي كمان
طارق:اخرج انا منها يعني ربنا يهني سعيد بسعيده
من انت لتقتحم احلامي
الحلقه التاسعه
طلعت نادين بعد الظهر ظنا منها انه ذهب لعمله ودخلت حجره امه فقد اعطتها المفتاح حتي تدخل ولا تضطر تقوم وجابت الكبرتايه
نادين:عامله ايه ياماما
امه:شوفيلي الضغط كده وكان خارج من الحمام لينزل فدخل الحجره ايه ياامه بتشتغلي بالمقايضه هي تكشف عليكي بالمجان وانتي تديها الشقه من غير ايجار
ونسيتيني خالص ماانا بقسهولك دلوقت خلاص
امه:داانت بتزلني وتوجعلي ايدي علي ماتقيسه نادين ايدها خفيفه
طارق:هي بتديكي حقنه دا بتقيس الضغط
امه:ومش عاوزه منك حقن كمان هي اللي هتديني
انت ايدك تقيله
طارق:بعد 20 سنه خدمه وتقولي ايدك تقيله ماشي ياامه انا ماشي قبل ماضغطي يعلي ونقيسه احنا الاتنين
عاوزه حاجهمن بره
امه:لا قلت لسعديه تجيب الخضار والحاجه تعديهم عليا
طارق:طيب سلام عليكم لو اتاخرت ماتقلقيش علي12 كده
ظلو سويا يتسامران نادين وامه وهي تحكي عن حياتها وام طارق تحكي عن طارق واخته وابوه
وهكذا كانت جلساتهم ممتعه دائما
ونزلت نادين قبل ان ياتي ع ال11
وضعت حله علي النارودخلت تستلقي الي ان تستوي مابها ولبست قميصها الجل القصير لان الجو حار وهي بمفردها لن يلومها احد ان ارتدت حمالات وقصير واسدلت شعرها الطويل ونامت علي السرير لتغط ف النوم وتركت الحله ع النار
دخل طارق من البوابه ف الساعه12
فوجد دخان يتسرب من تحت بابها وراءحه شياط
طارق:يانهار اسود البت دي مش هتهمد الا اماتولع فيا وف امي وكسر الباب وفتح الشبابيك واغلق النار ودخل حملها لغرفته اعلي وترك الشقه مفتوحه ليخرج منها الدخان المتراكم
وحاول افاقتها لتستفيق بعد عناء وتجده امامها في غرفته
نادين:في ايه انا ايه جابني هنا
طارق:علي ماتفوقي وتعرفي هببتي ايه انزل اشوف المصيبه دي اللي عملتيها
وقامت مسرعه الحله
طارق:ابوس ايدك اتهدي واقعدي هنا انا جاي حيلي مهدود وشيلتك مش هتنزلي تاني يغمي عليكي واشيلك ارحمي امي بقي انا مش خلفتك ونسيتك لم تبالي وجرت منه مسرعه فاخذ فوطه بلها ماء وجري وراءها لتدخل المطبخ وتكح فيدخل بالفوطه علي وجهه ويضعها عليها وياخذها علي السلم يجلسها ويجلس بجانبها
طارق ؛ ممكن لما اقول كلمه بقي تسمعيها ووجدت هباب علي جبهتها فنفخ فيه فتطاير شعرها فامسك الفوطه ومسحه وكانه مغيب ثم استدرك مافعل
اقعدي بقي علي مااشوف الحال جوه ايه اياكي تيجي
ولم تبال دخلت احضرت فوطه بلتها ودخلت لتري المنظر
نادين:يالهوي ايه اللي الهباب ده كله
طارق:لما تحبي تولعي فينا تاني ياريت تديني خبر اعمل حسابي واجيب المطافي ف ايدي
خشي البسي وتعالي نامي فوق علي ماالدخان يروح وسيبي الشقه مفتحه الشبابيك حديد ماحدش هيخش
من انت لتقتحم احلامي
الحلقه العاشره
نادين:لا اطلع انت مش طالعه معاك انا هقعد ف الصاله شويه علي مايروح الدخان
طارق:هو انتي مافيش فايده ف دماغك الناشفه اللي عاوزه كسرها دي والله انا اللي غلطان كنت سيبك تفطسي وارتاح منك وتبقي الجريمه الكامله واهو موته باديكي ماليش دخل فيها
نادين:طب غور من هنا
ويرفع طارق يده ثم يضربها ف الحيطه المجاوره لها لتخاف
طارق:والله لو ماكنتيش ست كنت شلفط خلقتك
يلا البسي وتعالي ففزعت لعصبيته وارتدت اسدال وذهبت معه
شوفي لو عاوزه تاخدي حمام بدل مانتي مشلفطه كده وخشي نامي عشان ادخل انا كمان اتبهدلت
ونظرت له ولم تتمالك نفسها من الضحك حتي كادت تسقط فاقترب منها ولفها ناحيه المراه كادت تصوت من شكلها الهباب باكمله فقد اصبحا مثل زنوج افريقيا ولم يتمالك نفسه من الضحك علي رده فعلها من نفسها فالقت عليه مخده من ع الكنبه ودخلت الحمام وخرجت علي حجرته وكان قد اخذ هدومه من الحجره فانطلق ع الحمام وخرج لينام علي الكنبه المقابله لغرفته
لتستيقظ امه ف الصباح
امه:ايه اللي نيمك هنا ياطارق
فاستيقظ يفرك عينيه
قريبتك ياختي كانت هتولعلنا ف البيت وتجيب مصيبه لنا كلنا وتموت مخنوقه
امه:نادين هي فين حالا
طارق:اهي جوه مستوليه علي سريري
فتحت عليها امه لتفزع نادين
اقفلي الباب
لانه علي الكنبه امامها مباشره
طارق:يشير من بعيد ياختي اتنيلي قال يعني اول مره اشوفك دا انتي لو ماظهرتيش كده ليا يبقي في حاجه مش طبيعيه
اقفلي ياامه اصل هنشوف اللحم الابيض المتوسط
نادين:شوفتي ياماما بيعاملني ازاي دا كان فرحان فيا وكان عاوز يسيبني اموت
امه:وانتي تصدقي كده دة بينكشك ياخيبه امال مين جابك هنا مش هو
اتنترت نادين الشقه ارتدت اسدالها ونزلت مسرعه لتري ماحدث بالشقه
طارق:مالهة المجنونه دي بتجري ليه
امه:راحت تشوف الشقه
يابني خف عليها دي بنيه يتيمه ومالهاش حد
طارق:ياامه قليلها هي ترحمني وتخف عليا دا انا كل يوم ف كارثه بسببها اخرها امبارح جاي حيلي مهدود طول النهار والاقي المصيبه دي واشيل واحط دي هدت حيل اللي جابوني
دي قطعت خلفي
امه:هههههه والله بت قلبهة ابيض زي الحليب
طال:وانا اللي اسود يعني
امه:هو في زيك ياحبيبي
داانا نفسي افرح بيك واشيل عيالك قبل مااموت
طارق:امه قفلي ع الموضوع احنا قفلناه من زمان مش هنعيده تاني سلام انا ماشي
بمجرد نزوله سمع صوتها اخد الكام سلمه قفز وجدها تقف علي الانتريه
طارق:يافتاح ياعليم يارزاق ياكريم خير دي تحيه العلم دي ولا السلام الجمهوري
ماهو كده الجرعه كبيره كارثه بليل والصبح مانتي دكتوره متعوده الادويه صباحا ومساءا الحمد لله مابلحقش جرعه النص كنت فيصت منك
نادين:خلصت تريقه وبصوت متقطع وواطي في فيران
طارق:وانتي موطيه صوتك خايفه يسمعونا ويعرفو اننا عرفنا
نادين:انا مش فايقه لهزارك
طارق:طب سلام
نادين:نعم انت هتسبني واقفه كده
طارق اعمل ايه يعني ورايا شغل اتاخر واقولهم كنت بموت فيران عشان الدكتوره خايفه ومالك طالعه متشعلقه كده ليه
نادين:انت مش راجل وواحده ست واقعه ف عرضك
طارق:دلوقت راجل وست وفين الست دي ويلف حوله
نادين بلاش بواخه
طارق اللي اقدر اعمله عشان مااتاخرش وحملها ووضعها ع السلم اطلعي بقي لامي وخليكي معاها واما اجي العصر يحلها الحلال
من انت لتقتحم احلامي
الحلقه الحاديه عشر
دخل من الباب وجد شقتها مفتوحه فتذكر الفيران ودخل بحث عنهم وقتلهم واقفل الشبابيك والابواب وصعد لاعلي دخل الي امه وجد نادين راسها علي حجر امه تلعب بشعرها
طارق:ايه ياامه في ايه داانتي مابقتيش تعمليلي كده وتلعبيلي ف شعري زيها
قامت نادين تضع طرحه الاسدال علي شعرها
حقد حقد
طارق:قومي يابرنسيسه الشقه موتنالك الفيران يلا بيتك بيتك
نادين:رزاله انا قاعده مع مامتي حبيبتي انت مالك ياحقود
طارق :والله انزل ادخلهم تاني
قامت منتوره لا خلاص مشكرين
تعالي بقي وهات عصايه كده وانا اقفلك ع الكنبه وانت تضرب ف كل حاجه كده عشان اتاكد مش يمكن بتخمني وادخل من هنا ينقضو عليا
طارق:انتي راحه تحاربي
يابنتي ارحميني انا جاي تعبان ومهدود حيل امي ومع ذلك دخلت موتهم وهرب اللي هرب بره
امه:معلش يابني ريحها عشان تنام مطمنه
وفعلا نزل معها واخد عصايه وفتح الباب وهي تمسك بقميصه من الخلف وهي خائفة
طارق :اييييه انتي مسكاني كده ليه
نادين:افتح بس افتح وجرت ع الكنبه تقف
وتامره خبط هنا وهنا بقي والاخر جلس علي كرسي
طارق:البنزين شطب ارحمي امي العيانه انزلي اخبطيلك خبطتتين بقي
نادين:يعني متاكد مافيش حاجه
طب خلاص اتكل علي الله
طارق:افراج الحمد لله
مااشوفش خلقتك لمده اسبوع علي ماارتاح من كوارثك
نادين:يلا يلا بالسلامه
طارق:والله عاوزه تنضربي وانا غلطان كنت سيبتهالك بفرانها
طلع واغلقت خلفه الباب وتتحسس المشي وذهبت لنري حجم الكارثه التي فعلتها واولا القت بالحله ف الزباله وحاولت تنظيف المطبخ والدخان الذي بهدل السيراميك تغسله
حتي انتهت ونامت
وبعد ذلك بدات الانتظام ف العمل من الصباح للساعه 2 وبعدها تطلع تتحدث مع ام طارق وتحكي ماحدث
وجاء طارق يوما من العمل ليحدث امه في موضوع
طارق:في واحد زميلي شاف نادين ف المستشفي
وعاوز يخطبها
امه:ايه
طارق:في ايه انا قلت اقولك انتي احسن ماتيجي مني
امه:طب هقولها وتبقي موجود عشان لو سالتك عليه
....................
ام طارق ندهت طارق ونادين
طارق جايبلك عريس صاحبه شافك وعاوز يتقدملك
نادين:بس انا مش عاوزه اتجوز ومش هجوز
ام طارق:طب بصو بقي انا حاسه ان نهايتي قربت وعاوزه اطمن علي نادين وعليك ودي اخر امنيه ليه هطلبها منكو لو بتحبوني صحيح
طارق ونادين:انتي تؤمري والف بعد الشرعليكي حبيبتي
انا خايفه لو جرالي حاجه نادين مش هتعرف تقعد هنا لوحدها معاك هتروخ فين ومالهاش غيرنا هنا
وانت كمان مش هسيبك لوحدك انا عوزاكو تجوزو ودا اخر طلب بطلبه لو بتحبوني صحيح
طارق:انتي بتقولي ايه ياامه انتي عارفه رايي ف الموضوع ده
نادين:وانا كمان ياماما انة قلتلك مش هجوز
امه:يبقي عاوزني اموت وقلبي مش مرتاح وكادت تقع فاسنداها الاثنان ووضع يده علي يد نادين من الخلف فسحبت يدها ببطء
وادخلاها حجرتها لترتاح وتستاذن نادين
طارق انتي راحه فين وسيباني ف المصيبه دي لوحدي
نادين :انا اعملك ايه تعالي نتكلم تحت عشان لو صوتنا علي ماما ماتسمحش وحالته سيئه
من انت لتقتحم احلامي
الحلقه الثانيه عشر
نزل طارق ونادين ليتناقشا ف الموضوع كان طارق متنرفش ويخبط علي الحيط ليه ياامي بس كده مش كناقفلنا الموضوع ده من زمان ايه اللي فكرك بيه
ونادين تنظر له بتعجب
نادين:محسسني اني موافقه بيك والمشكله فسيادتك ياحرام مجبر عليا
دا انت لو اخر راجل ف الدنيا مش عاوزه اجوزك
طارق يعتدل امامها ليه ياختي مش راجل ولا ناقصني بني ادم
نادين:اه مش راجل ولم تكمل فقد مسكها بكلتا يديه من ذراعيها ودفعها للحيطه
انتي هتخربطي ف الحديت معايا حتي انها اتخبطت ف الحيطه
نادين:اي دماغي
فتدارك مافعل انا اسف بس انتي اللي بتقولي كلام مستفز بقي انا مش راجل
نادين:ايوه مش راجل مناسب ليا انت متهور ف افعالك اي يادماغي انت جبتلي ارتجاج
طارق انا اسف والله ماقصدتش بس اني اللي ماوضحتيش كلامك
نادين وانا لحقت اكلم
طارق:المهم هنعمل ايه انا خايفلو رفضنا يجرالها حاجه
نادين:بص هو احنا هيفرق معانا لو في ورقه بينا او لا
لا انا ولا انت ف دماغنا الجواز يبقي نريحها وخلاص وكمان هي لفتت نظرنا لموضوع لو فعلا لاقدر الله حصل حاجه مش هقدر اقعد هنا ف البيت لكن لو الناس عارفين اننا مجوزين يبقي خلاص
طارق: يعني انتي شايفه كده
نادين والله انا ماعارفه هعيش معاك ازاي وانا لا بطيفك ولا بتصورك بس عشان خاطرها هستحمل هي فعلا امي التانيه وغلاوتها عندي زيك مانت بتحبها بالظبط
طارق:خلاص بكره نقولها
نادين:استني هنا هو انا ماليش اهل ولا ايه انت تروح تخطبني منهم وتتفق
طارق:كمان
نادين :لا ياراجل اجيش انا اخطبك واخلص دي خيبه ايه دي اللي ربنا بلاني بيها
طارق:لا لمي نفسك اللي فات كوم واللي جاي كوم تاني انتي هتبقي مراتي علي ورق علي بفره حتي كلمتي الي تمشي من اولها كده
ويكون ف علمك انا هجيب اوضه نوم وخلاص بدل بتاعتي
نادين:ليه دا حتي سريرك لذيذ خالص وبيدفي
طارق:اه مانتي بتنامي عليه اكتر مني فخدتي عليه انا بقي بيجبلي ارق من قله النوم عليه عشان كده هغيره لواحد جديد يجبلنا ارق احنا الاتنين
وعشان يبقي كبير شويه نعرف ننام سوا ماانا مش هنام ع الكنبه وامي تعرف اللي فيها
نادين:ماشي يلا بقي بالسلامه سكه وطريق عاوزين ننام وبكره نتفق اني اسافر وتيجي تخطبني من اختي وجوزها
طارق:يلا ماهي خربانه خربانه
نادين:في عريس يقول كده برديك قطيعه
طارق:في عروسه كده هجوز ريا وسكينه
انا ماشي بدل ماتدفن هنا
................
وفي الصباح قال لامه انه ونادين موافقين ع الزواج ولما تيجي هيتفقو تسافر ويروح يتقدملها
ففرحت امه جدا
.......................
وجاءت نادين
نادين :خلاص خدت اجازه يومين هسبقك وتيجي تخطبني ولو اتفقنا ممكن نكتب ف اي جامع عشان اعرف ارجع لان ممكن يقولولي هترجعي ازاي وبقيتو مخطوبين ودا بيت خطيبك وتقعدي فيه وكده فلو في اي مشكله نكتب ونبقي نحدد يوم للفرح وابقي هات دبلتين معاك يعني هكتب من غير حتي دبل
امه:والله يابنتي من ساعه ماشوفتك قلت هي دي مرات ابني وحبيتك وكان حبي ف محله ربنا يتمم بخير ياولاد ويارب افرح بعيالكو قبل مااموت
نادين وطارق:بعد الشر عليكي يا ماما
من انت لتقتحم احلامي
الحلقه الثالثه عشر
ذهبت نادين لاختها لتخبرها عن طارق
نورا:وانتي هتتحملي وتفضلي عايشه هناك طول العمر
نادين:ماانا عايشه هناك وشغلي هناك هتفرق ايه يعني واهو يبقي ليا حد هناك بدل ماانا زي الغرببه حتي لو امه بتحبني بس اسمي غريبه ولو حصلها حاجه هيبقي ماليش حد هناك
نورا :بس مش امكانياته كده قليله دبلتين واوضه نوم وخلاص
نادين:يعني انا اللي معايا اجهز المهم ابقي مرتاحه وخلاص
نورا:خلاص انتي حره انتي اللي هتتجوزي
...................
نادين :الو
طارق:نعم ايه وحشتك للدرجه دي 20 مره اتصال يامفتريه
نادين:رذل حد يقول لخطيبته كده
اوعي تتاخر وتحرجني انا بلغتهم
طارف:والله لو اتصلتي تاني ماهاجي دي عاشر مره اتلمي بقي يابايره انتي مصدقتي حد يعبرك مش رحماني من الصبح مش عارف اركز واخلص الشغل عشان اخد اجازه بكره
نادين:خلاص والله ماهعبرك تاني داانت رخم وقغلت السكه
طارق:يارب صبرني دي هتجنني البت دي مش طبيعيه ابدا دي مش دكتوره مجانين حتي لا دي عاوزه مستشفي المجانين نفسها تيجي تاخدها
...............................
طارق:الو
نادين:نعم بتتصل ليه
طارق:قلت اغتت مره من نفسي اوريكي الرخامه
مانتي من الصبح قرفاني
نادين:خلاص اقفل اقفل
طارق:ما تحترمي نفسك بدل مااجي اجيبك من شعرك قدام اهلك
نادين:مش هرد عليك وقفلت
طارق:اه ياجزمه والله لاوريكي
...........
طارق:مالك ياست الحبايب
امه:نادين وحشتني هي اللي بتسليني
طارق:ماانتي ماسكه التليفون من الصبح ونازلين رغي قال يعني سيبتيها
قال يعني وحشك كوارثها اهو الواحد مريح يومين عشان الجرعه المنشطه اللي جايه
امه:والله دا انت قاعد مش علي بعضك عشان هي مش هنا وهي كمان كل شويه تقفل معايا وتكلمك
هو القط مابيحبش الا خناقه
.......................
وجاء الموعد المرتقب وذهب طارق ولبسها الدبل وكتبو الكتاب واصر تسافر معه عشان ماتسافرش لوحدها
............................
اخذها في عربته ليذهب الي امه فهي لم تحضر لانها لا تتحمل السفر
وفي الطريق فرقع الكاوتش والطريق ساكت ومظلم
طارق:لا بقي انا سايق رايح جاي مش حمل تغيير استبن انا هنام ف العربيه والصباح رباح
نادين :نعم انام معاك هنا
طارق:انتي ناسيه انك مراتي وكتبنا الكتاب
نادين:بس انا خايفه حاجه من الصحرا تطلع علينا
طارق ماهو عشان كده مش هغيره حالا افرضي طلع ديب ولا تعلب ولا اي حاجه وافترسني ف الظلمه دي الصبح احسن
نادين :بس انا سقعانه انا لبسه خفيف والجو برد
طارق :خلاص تعالي ورا ننام وندفي ف بعض
نادين :نعم نعم هنستهبل
طارق:خلاص خليكي اتجمدي الحق عليا وانا قلتلك هغتصبك احنا هندفي جمب بعض وخلاص بدل مانتجمد انتي ناسيه انك مراتي ولا ايه
وبدات تترعش
طارق:يلا يابت ورا بدل ماتموتي من البرد
وفعلا رجعا الي الوراء واحاتضنها لتنام علي صدره وفعلا شعرا بالدفء وناما الي الصباح حيث قام طارق:انتي ارتحتي ف الوضع ده ولا ايه تعالي ساعديني نركب الاستبن اهو حتي تبقي زي الاسطي بليه
وفعلا ركب الاستبن وذهبا الي امه لترتمي في حضنها وتقبلها
طارق:يانهار ابيض داانتي ماعملتيش معايا كده ياامه
من انت لتقتحم احلامي
الحلقه الرابعه عشر
طارق:والله مانا عارف مين بن مين ف البيت ده
البت دي من ساعه مادخلت وصتينا وانتي اتغيرتي ياحاجه تكونيش كنتي متبنياني وعملهالي مفاجاه
امه:الصراحه كنت مخبيه عليك اني لقيتك ف صفيحه الزباله بس طالما عرفت بقي مش هقدر انكر
طارق:يعني مش مكلفه خاطرك تتمشي شويه للجامع تقولي صغيحه زباله ماشي ياحاجه كده لازم اعمل دي ان ايه
امه:اعمل اللي تعمله ماتفلقنيش انت واد مخك تعبان
نادين :شوفتي ياماما العجله الي جيبهالي حطيت بكره خيط عشان اضيقها وبتقع بردو
طارق:يعني انا اعرف مقاسك ازاي انا جبتها مقاسي
امه:نهارك ابيض هتجيب ايدها الرقيقه دي لايدك
معلش حبيبتي انت تاخدها تغيرهالها بكره وتجيب كمان خاتم حلو علي زوقها
طارق:والله هتمرعيها علينا ياحاجه
همت نادين بالنزول فامسكها من ذراعها
انتي راحه فين ياهانم
نادين :نازله شقتي
طارق:لا ياحبيبتي دا كان زمان مراتي ماتقعدش ف شقه لوحدها انتي تنقلي اوضتي
نادين :ناعاااام وانت
طارق:انا هنزل تحت لكن انتي تقعدي هنا مع امي عشان ابقي مطمن عليكي
يلا بقي هاتي حاجتك ونزليلي حاجتي
نادين:نعم نعم داانا هيتهد حيلي ف الطلوع والنزول لا ساعدني
طارق:خلاص لميهم وانا انزلهم وانتي رصي فوق وتحت
وبداو فعلا يطلع حاجتها وينزل حاجته وينام ع السرير لحد ماترص اللي فوق ثم ينزل حاجته وينام ينتظرها ان تنتهي
نادين:والله انت بتستهبل سايبني اعمل كل حاجه كده
طارق:مش مراتي المفروض انتي اللي توضبي حاجتي ولا عوزاني انا الي اروق
نادين:احنا لسه ماتجوزناش علي فكره
طارق:امال الماذون ده كنا بنلعب معاه صلح ولا استغمايه
نادين:لا بس دا كتب كتاب مش جواز
طارق:وكتب الكتاب ده معناه ايه انك مراتي ويومين وخلاص هتبقي رسمي يبقي تشوفي شغلك وانتي ساكته احسن لك
نادين تدبدب ف الارض بحركه طفوليه
يكاد يضحك من حركتها ودي رقصه المجنونه دي ولا ايه
نادين ترميه بقميصه في وجهه
فيقوم منزعجا ويقترب منها تتراجع وتكاد تقع ف الدولاب وهو مفتوح فيمسكها من وسطها لتعتدل
وتحس بالاحراج
طارق :احترمي نفسك وانتي بتتعاملي معايا لو كنت بفوت زمان دلوقت انتي مراتي ومش هسمح لمراتي تعمل حركه زي دي تاني معايا هيبقي فيها كسر ايد كسر ضلع كسر رجل فاعرفي بتتعاملي مع مين وماتسوقيش فيها يلا خلصي عشان عاوز انام
فانهت ومشت فنادي عليها
طارق:اقفلي الدولاب اللي سيباه ده
نادين:تصدق انك غتت قام ليجري وراءها ولكن كانت خرجت بسرعه واغلقت الباب ففتح حسابك بعدين والحساب يجمع
من انت لتقتحم احلامي
الحلقه الرابعه عشر
طارق:والله مانا عارف مين بن مين ف البيت ده
البت دي من ساعه مادخلت وصتينا وانتي اتغيرتي ياحاجه تكونيش كنتي متبنياني وعملهالي مفاجاه
امه:الصراحه كنت مخبيه عليك اني لقيتك ف صفيحه الزباله بس طالما عرفت بقي مش هقدر انكر
طارق:يعني مش مكلفه خاطرك تتمشي شويه للجامع تقولي صغيحه زباله ماشي ياحاجه كده لازم اعمل دي ان ايه
امه:اعمل اللي تعمله ماتفلقنيش انت واد مخك تعبان
نادين :شوفتي ياماما العجله الي جيبهالي حطيت بكره خيط عشان اضيقها وبتقع بردو
طارق:يعني انا اعرف مقاسك ازاي انا جبتها مقاسي
امه:نهارك ابيض هتجيب ايدها الرقيقه دي لايدك
معلش حبيبتي انت تاخدها تغيرهالها بكره وتجيب كمان خاتم حلو علي زوقها
طارق:والله هتمرعيها علينا ياحاجه
همت نادين بالنزول فامسكها من ذراعها
انتي راحه فين ياهانم
نادين :نازله شقتي
طارق:لا ياحبيبتي دا كان زمان مراتي ماتقعدش ف شقه لوحدها انتي تنقلي اوضتي
نادين :ناعاااام وانت
طارق:انا هنزل تحت لكن انتي تقعدي هنا مع امي عشان ابقي مطمن عليكي
يلا بقي هاتي حاجتك ونزليلي حاجتي
نادين:نعم نعم داانا هيتهد حيلي ف الطلوع والنزول لا ساعدني
طارق:خلاص لميهم وانا انزلهم وانتي رصي فوق وتحت
وبداو فعلا يطلع حاجتها وينزل حاجته وينام ع السرير لحد ماترص اللي فوق ثم ينزل حاجته وينام ينتظرها ان تنتهي
نادين:والله انت بتستهبل سايبني اعمل كل حاجه كده
طارق:مش مراتي المفروض انتي اللي توضبي حاجتي ولا عوزاني انا الي اروق
نادين:احنا لسه ماتجوزناش علي فكره
طارق:امال الماذون ده كنا بنلعب معاه صلح ولا استغمايه
نادين:لا بس دا كتب كتاب مش جواز
طارق:وكتب الكتاب ده معناه ايه انك مراتي ويومين وخلاص هتبقي رسمي يبقي تشوفي شغلك وانتي ساكته احسن لك
نادين تدبدب ف الارض بحركه طفوليه
يكاد يضحك من حركتها ودي رقصه المجنونه دي ولا ايه
نادين ترميه بقميصه في وجهه
فيقوم منزعجا ويقترب منها تتراجع وتكاد تقع ف الدولاب وهو مفتوح فيمسكها من وسطها لتعتدل
وتحس بالاحراج
طارق :احترمي نفسك وانتي بتتعاملي معايا لو كنت بفوت زمان دلوقت انتي مراتي ومش هسمح لمراتي تعمل حركه زي دي تاني معايا هيبقي فيها كسر ايد كسر ضلع كسر رجل فاعرفي بتتعاملي مع مين وماتسوقيش فيها يلا خلصي عشان عاوز انام
فانهت ومشت فنادي عليها
طارق:اقفلي الدولاب اللي سيباه ده
نادين:تصدق انك غتت قام ليجري وراءها ولكن كانت خرجت بسرعه واغلقت الباب ففتح حسابك بعدين والحساب يجمع
من انت لتقتحم احلامي
الحلقه الخامسه عشر
ف الصباح يفتح باب الشقه تحت وهي تنزل
طارق:علي فين
نادين :الشغل
طارق:طب يلا اوصلك واما تخلصي رني واوديكي الصاغه ف المدينه
نادين :مافيش داعي توصلني هاخد توكتوك
طارق:انا مابعزمش علي فكره دا امر ياحبيبتي مراتي ماتمشيش لوحدها يقولو المهندس طارق سايب مراته تركب توكتوك يلا ويوميا هوديكي واجيبك
نادين:خلاص انت حر انت اللي هتتعب
طارق:هو من ساعه ماسيادتك شرفتي انا شوفت راحه يلا قدامي واما تخلصي رني
.............
بعد انتهاء العمل اتصلت به ليذهبا سويا لتغييرالدبله وتجيب خاتم وفعلا اشترت الدبله والخاتم مقاسها واثناء خروجهم من المحل
يصطدم بحبيبته السابقه
حبيبته:طروقه ازيك عامل ايه
نادين تنظر لها من فوق لتحت وتنظر لرد فعل طارق
طارق:الحمد لله وانتي اخبارك
حبيبته:اطلقت وندمت اوي اني ضيعتك
وتنظر الي نادين
فيحيط نادين بذراعه دي مراتي الدكتوره نادين
حبيبته:اااه الف مبروك
ابقي خلينا نشوفك بقي
طارق:ان شاء الله
نادين بعد مامشيو تنزل يده بضيق من علي كتفها
طارق:في ايه يابت بتزوقي ايدي كده ليه
نادين لاتنطق وركبت السياره ولا تنطق
وعندما وصلا البيت نادين تطلع ع السلم
طارق:تعالي عاوزك
نادين لا تعير كلماته اي اهتمام وتطلع
فيطلع وراءها مش قلت عاوز اكلم معاكي ماينفعش فوق عشان امي ماتسالش في ايه
نادين:وانا مش عاوزه اكلم معاك
طارق:مش بمزاجك ياماما انا جوزك واما اقولك كلمه تتسمع
نادين:جوز مين انت صدقت ولا ايه اوعي تكدب الكدبه وتصدقها
طارق:انا جوزك غصب عنك ولما اقول تعالي يبقي تيجي
تمسك نادين ف السلم فيحملها ويدخله الشقه
ايه لعب العيال ده في ايه اللي حصل لكل ده مالك
نادين:مش عارف مالي مش انا اللي ابقي كبري تضرب بيه واحده تانيه
طارق:ياسلام وفهمتي كده ازاي بقي
نادين:من ساعه ماحطيت ذراعك عليا وانت بتعرفني بحببتك السابقه
فوق مش انا اللي يتعمل معايا كده
طارق:وانتي ايه اللي مضايقك اوي كده حتي لو كنت بحبها وبعرفها بيكي طالما ع الورق ومش جواز مضايقه ليه اوي كده
نادين:مين قالك اني مضايقه
طارق :دانتي هطلعي دخان من ودانك حالا
نلدين:انت واهم انا بس ماحبش حد يعملني طرطوره ولا كبري عشان غرض ف نفسه
طارق:وانا عمري مااعمل كده الانسانه دي كرهتني ف صنف الحريم كله وخلتني ماعنديش ثقه فيهم يبقي ازاي تتخيلي اني ممكن اكون لسه بحبها وعايزهة تغير منك هي لا تعنيني شيء وانا بس عملت كده عشان تقطع اي امل اني ارجعلها وفكرتك معايا ع الخط وهتفهميني لقيتك هبله وعبيطه
نادين:انا مش هبله ولا عبيطه انت الي مش محترم عشان تكلمها قدام مراتك
طارق :انتي عاوزه تجننيني هو انا قلتلها حاجه ماهو الكلام كان قدامك
نادين:خلاص خلاص
طارق:خلاصين كلكو صنف واحد شويه هبل
من انت لتقتحم احلامي
الحلقه السادسه عشر
نزلت تاني يوم ولم تقل له ولكنه خارج بالصدفه رءاها علي الباب
طارق:انتي ياهانم بتسحبي كده زي القطط وراحه فين مش في لوح واقف مستنيكي يوصلك
نادين:مش عاوزه منك حاجه
امسكها من ذراعه ليدخلها
طارق:احنا هنستهبل هنتخانق قدام الناس ثم قلتلك موضوع توصيلك ده منتهي مش اختياري بل اجباري
حتي لو زعلانه اتفلقي لكن ده موضوع تاني مفروغ منه
نادين تنظر له بضيق
طارق:يلا هتاخريني لسه هتبصيلي
ويذهب بها ويرجع
طارق:انتي هتفضلي ضاربه بوز ف الرايحه والجايه لما بقي الناس مسمينك ام بوز دا ايه الجوازه المنيله بستين نيله دي
مبصوصلنا فيها الجوازه دي من اولها
نادين:لما انا ام بوز انت ايه ابو جلمبو
طارق:اتلمي ابت بدل مانزل اتاويكي ف الصحرا ولا يعرفولك طريق
نادين:ليه ماليش اهل دا البوليس هياخدك يعدمك
طارق:واموت شهيد البووووز هههههه
نادين:هههههه والله انت رخم عشان انا مش طيقاك وماتكلمنيش
طارق:بس ياام بوز
طب احنا هنام ف اوضه النوم البوز بقي هينام فين
نادين:ههههه خفه والله انت بايخ وهزارك رذل
طارق:اخلصي بقي هنجوز امتي انا عاوز اطلع اوضتي مش عارف انام ع السرير اللي تحت
نادين:ماتجيب اوضه النوم
طارق :جاهزه ياختي وخلصانه لو عوزاها من بكره اجيبها انا عشانك انتي نايمه بس ف الاوضه لو عوزاها اجبها وانزل القديمه تحت ف الاوضه التانيه الفاضيه
نادين:خلاص هاتها هتفرق ايه يعني اي نعم مابحبش حد ينام جمبي بس هستحملك يلا وكله بثوابه
طارق:لا يابت جايه علي نفسك هتستحمليني ف اوضتي
نادين:مابقتش اوضتك ياحبيبي دي اوضتي حاليا
طارق:احتلال استعماري
وفعلا احضر حجره النوم وفرشوهة ونزل القديمه وتحدد الفرح الرجال في الجامع للاشهار والسيدات ف الشقه السفليه وجلست امه تحت برغبتها وقالت ستجلس اسبوع اسفل وبعدها تطلع معهم واصرت علي ذلك واخذ العروس عروسه الي حجرتيهما
ارتدت قميص نوم فهو اعتاد علي رؤيتها قبل الزواج هكذا فلم لا ترتديه بعد الحواز وعندما دلف للحجره علق علي ذلك
طبعا هيهمك ايه ماانا شايفك قبل الجواز ميت مره كده لدرجه بقيتي بجحه ولا بتكسفي مني يبقي مش هتلبسيه بعد الجواز
نادين :علي رايك اللي ماتكسفنا قبل الجواز هنتكسف ونحتشم بعده
طارق بخبث لتخويفها :اه بس قبل الجواز حتي لو ملط مش هبصلك انما بقي بعد الجواز ويقترب منها
فتبتعد برعب تقصد ايه
فينفجرطارق ضاحكا عليها
وعملالي بس شمشون الجبار وانتي اقل كلمه ترعبك نامي ياهبله
نادين :انا مش هبله واحترمني شويه انا دكتوره مش كده يعني عمرك مابتقولي غير بت حتي مابتقولش نادين
فاحضر الطبجه وصوبها عليهة بت ماتاكليش دماغي بدل ماهقتلك ليله دخلتك
فانكمشت في لحافها فوضع المسدس ولم يتمالك نفسه من الضحك من شكلها وهي مرعوبه وتدخل في غطاءها
وظلا هكذا لانتهاء الاسبوع وطلوع والدته وفي هذا الاسبوع كانا ينزلان لها سويا يتسامران وياكلان معها ثم يطلعان وقت النوم
من انت لتقتحم احلامي
الحلقه السابعه عشر والاخيره
في اول يوم عمل
نادين:هترجع امتي
طارق:وانتي مالك
نادين:ايه انا مالي مش مراتك ولازم اعرف ودا ابسط حقوقي
طارق:انا ماحبش الخنقه ورايح فين وجاي منين ثم انا ماليش مواعيد لما بخلص باجي
نادين:يعني انت تبقي قاعد مش عارف مراتك هتيجي امتي ولا فين
طارق:انتي جرا لمخك حاجه انا غيرك الراجل لازم مراته تستاذنه اصلا وهي ماشيه ويا يسمح يا لاء حسب مزاجه
نادين:ياسلام
طارق:حتي اسالي الواد عبد السلام وتركها ومشي
نادين:رخم
...................
وفي يوم استيقظ وذهب لامه كعادته يوقظها فلم تستيقظ
طارق:نادين الحقيني امي مش بتصحي ذهبت لتقول له البقاء لله فتهاوي بجانبها ولم ينطق بشيء فقد كانت امه هي كل شيء له
واقيم عزاء للرجال بقاعه مناسبات بالبلد والسيدات ف الشقه السفليه ونادين تبكي هذه المراءه التي احبتها كوالدتها الثانيه
وبعد الانتهاء جاء طارق ليدخل حجره والدته علي سريرها وذهبت له نادين
وعندما رءاها:انا عارف انك اجوزتيني عشانها لو عاوزه اطلقك مافيش مشكله لو عاوزه تستمري ماشي نادين تضع يدها علي فمه ششششش ماتكلمش ف اي حاجه سيبنا نحزن انت عارف انها مش امك انت بس دي امي انا كمان وانهارت ف البكاء ليجذب راسها بشده ويحتضنها ويبكي هو الاخر وعندما احست ببكاءه انا اسفه المفروض انا اللي اقف جمبك بس المصاب واحد والله واحتضنت راسه علي صدرها وعدلته ليناما سويا علي سرير والدته وهي مازالت تحتضن راسه في صدرها
واستيقظت لتشعر به ساخن فتقول طارق حبيبي انت سخن اعملك كمادات
طارق:لا انا سقعان ماتسبنيش
نادين:طب اجبلك حبايه تخفض الحراره
طارق:لما اصحي ابقي اخد
وتستغرب فهذا كان الحلم قبل ان يقتحم عليها الباب ف المشفي هل اصبح حقيقه حقا هل هو حبيبها حقا
وعندما استيقظ اعطت له خافض ووضعت له الطعام ليفطر وقالت له انت عارف اللي حصل الصبح لما كنت سخن انا حلمت بيه قبل ماتفتح عليها باب المستشفي كنت ف حضني
ولما قلتلك انت مين كنت هقولك طارق بس خفت تسالني عرفتك منين ماكنتش هعرف اجاوب
انا بحبك ياطارق
طارق:وانا بموووت فيكي وكنت خايف تكوني مجبره ف الجوازه دي
امي كانت هي الوحيده اللي شايفه حبنا لبعض واحنا بننكره
وحملها علي حجرتهم
نادين:لا ماينفعش ياطارق والدتك لسه متوفيه امبارح ونعمل كده
طارق:انا مش هستني ثانيه واحده كفايه اللي ضيعناه انا عاوز اشوف عيالي قبل مااموت وهي هتفرحلنا وزمانها شيفانا حالا
غمضي عنيكي ياامه عشان هتحصل حاجات مش تمام
نادين:والله انت مجنون
طارق:وانتي جننتي امي
وانجب من نادين 5 اولاد فقد كان يريد عزوه فلطالمانشا وحيدا وقد عشق نادين وعشقته
0 تعليقات